BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 2, 2015

Burma's Parliament Watch Part (82)

(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၃၊ ဇန္နဝါရီ ၂၉၊ ၂၀၁၅၊ စာ ၂၂/၂၈)



ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္ အေ၀းၾကည့္

ေအာင္ဒင္

အပိုင္း (၈ ၂) ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္စစ္တမ္း၊ (ဂ)

#အျငင္းပြါးဖြယ္ ဥပေဒမ်ား (အဆက္)
#ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဥပေဒ (၂၁/၂၀၁၄)။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒ

၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂၈) ရက္ေန႕မွာ သမၼတလက္မွတ္ေရးထိုးထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ဒီဥပေဒကိုလည္း လူ႕အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားက ႏိုင္ငံတကာစံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖစ္တဲ့ ပဲရစ္မူဝါဒမ်ား (Paris Principles) နဲ႕ မကိုက္ညီဘူးလို႕ ေဝဘန္ၾကပါတယ္။ ဥပေဒအရလည္း အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားကို သမၼတက ခန္႕အပ္တာဝန္ေပးတာမို႕ ဒီေကာ္မရွင္ဟာ သမၼတရဲ့ အရာထမ္းမ်ားသာျဖစ္ျပီး လြတ္လပ္ေသာေကာ္မရွင္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ပထမအဆင့္ အဖြဲ႕ဝင္ (၁၀) ဦးပါတဲ့ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ေလာင္းစီစစ္ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕မွာ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္ (၄) ေယာက္ (ေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီး၊ လူမႈဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးဝန္ၾကီး၊ တရားသူၾကီးခ်ဳပ္)၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၂) ေယာက္၊ အစိုးရေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသမီးေရးရာ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ (၁) ဦး၊ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီမွ (၁) ဦး၊ ဥပေဒႏွင့္အညီဖြဲ႕စည္းထားေသာ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ (၂) ဦး ပါဝင္ပါတယ္။ ဒီ (၁၀) ဦးအဖြဲ႕မွာ အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းကိုယ္စားျပဳပုဂိၢဳလ္က အနည္းဆုံး (၇) ေယာက္ရွိေနျပီး အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ (၂) ဦးဆိုတာကလည္း တရားဝင္ မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ အဖြဲ႕မ်ားကို ဆိုလိုတာမို႕ "အသင္းအဖြဲ႕မ်ားမွတ္ပံုတင္ျခင္းဥပေဒၾကမ္း" အတည္မျပဳေသးလို႕ မွတ္ပံုမတင္ရေသးတဲ့ အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါဝင္ခြင့္မရွိျပန္ပါ။

အဲဒီ (၁၀) ဦးအဖြဲ႕က သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားနဲ႕ ကိုက္ညီတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း (၃၀) ကို ပဏာမေရြးခ်ယ္ျပီး သမၼတထံတင္ျပျပီး သမၼတက ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားနဲ႕ ညွိႏိႈင္းတိုင္ပင္ျပီး သင့္ေလ်ာ္ရာ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခန္႕အပ္ရမွာ၊ ဥကၠ႒၊ ဒု-ဥကၠ႒ရာထူးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္သူ မရွိသေလာက္နည္းပါးတဲ့ (၁၀) ဦးအဖြဲ႕က စီစစ္ေရြးခ်ယ္ေပးသူမ်ားထဲမွာ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို ေန႕စဥ္ခံစားေနရတဲ့ ျပည္သူလူထုကိုယ္စားျပဳသူမ်ား ပါဝင္ဖို႕ အင္မတန္အခြင့္အေရးနည္းလွပါတယ္။ စက္တင္ဘာ (၂၄) ရက္ေန႕မွာ သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္မွတ္ေရးထိုးထုတ္ျပန္တဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ (၁၁) ဦးရဲ့ အမည္စာရင္းကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့လည္း ဒီေကာ္မရွင္ရဲ့ လူထုအက်ိဳးေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းကို သံသယျဖစ္စရာရွိပါတယ္။ ဥကၠ႒အျဖစ္ ျမန္မာစစ္အစိုးရရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကို ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံနဲ႕ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္တို႕မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကာကြယ္ခဲ့တဲ့ သံအမတ္ၾကီးေဟာင္း ဦးဝင္းျမ၊ က်န္တဲ့အဖြဲ႕ဝင္ေတြအားလုံးက အျငိမ္းစားအစိုးရအရာရွိၾကီးမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသူ တစ္ေယာက္မွ မပါဝင္ပါ။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေဇာ္ဝင္းဟာ စစ္အစိုးရလက္ထက္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံခဲ့ၾကရတဲ့ အက်ဥ္းေထာင္ၾကီးမ်ားကို တာဝန္ခံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သူပါ။ ေနာက္ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးညြန္႕ေဆြဟာလည္း ဦးဝင္းျမ (ဦးဝင္းမရ) လို စစ္အစိုးရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကို ကုလသမဂၢအစည္းအေဝးေတြမွာ ကာကြယ္ခဲ့တဲ့ သံအမတ္ၾကီးေဟာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။

#ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ (၂၆/၂၀၁၄)။ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေဝးခြင့္ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ဆိုင္ရာဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ

ဒီဥပေဒကို " ျငိမ္းစုစီ" လို႕ အတိုေကာက္ေခၚၾကပါတယ္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလမွာ ထုတ္ျပန္တဲ့ မူလဥပေဒမွာ ပုဒ္မ (၁၈) က အင္မတန္နံမည္ၾကီးပါတယ္။ "မည္သူမဆို ခြင့္ျပဳမိန္႕မရရွိပဲ ျငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝးျခင္း သို႕မဟုတ္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ျခင္းျပဳေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားျခင္းစီရင္ခံရလွ်င္ ထိုသူကို တစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒါဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ သုံးေသာင္းထက္ မပိုေသာ ေငြဒါဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒါဏ္ႏွစ္ရပ္စလုံးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္၊" လို႕ ျပ႒န္းထားပါတယ္။ ျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒမွာေတာ့ အဲဒီ ပုဒ္မ (၁၈) ရဲ့ ေထာင္ဒဏ္ကို  "(၁) ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္" အစား "(၆) လထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္" နဲ႕ ျပင္ဆင္လိုက္ပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္သူမ်ားကို ေႏွာက္ယွက္တိုက္ခိုက္သူမ်ားကို ပုဒ္မ (၁၇) မွာ "ႏွစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ"၊ က်ပ္ ငါးေသာင္းထက္မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ ျဖင့္ အေရးယူရမည္လို႕ ျပ႒ာန္းထားတာကို ေထာင္ဒဏ္ကို "တစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္" ျဖင့္ အစားထိုးျပင္ဆင္ပါတယ္။ ခြင့္ျပဳထားတဲ့ ေနရာ၊ ခြင့္ျပဳထားတဲ့ လမ္းေၾကာင္း၊ သတ္မွတ္ထားတဲ့စည္းကမ္းမ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ရင္ ပုဒ္မ (၁၉) အရ "(၆) လထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ တစ္ေသာင္းထက္မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လုံးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္" လို႕ ျပ႒ာန္းထားရာမွာ ေထာင္ဒဏ္ကို "(၃) လထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္" လို႕ ျပင္ဆင္ပါတယ္။

မူလဥပေဒ ပုဒ္မ (၅) မွာ "သက္ဆိုင္ရာျမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႕မႉးကို စုေဝးခြင့္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္မ်ား တင္ျပေလွ်ာက္ထားရာမွာ ခြင့္ျပဳခြင့္၊ ျငင္းပယ္ခြင့္ အာဏာအပ္ႏွင္းထားပါတယ္။ ျပင္ဆင္ခ်က္မွာေတာ့ ျမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႕မႉးဟာ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားနဲ႕ အညီ တင္ျပေလွ်ာက္ထားခ်က္ကို သက္ဆိုင္ရာျမိဳ႕နယ္အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးရဲ့ အတည္ျပဳခ်က္နဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျငင္းပယ္ခြင့္မရွိေတာ့ပါ။
တခ်ိန္က အေရး ေပၚ စီမံခ်က္ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၅ (ည) ဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားကို အနည္းဆုံး ေထာင္ ၇ ႏွစ္ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်တဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံတဝွမ္း အမည္ဆိုးနဲ႕ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ အခုလဲ အဲဒီ ဥပေဒဆက္လက္ တည္ရွိေနတုံးပါပဲ။ ဒါေပမည့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားအၾကား ပိုျပီး အမည္ဆိုးနဲ႕ ေက်ာ္ၾကားလာျပီး ဒီေန႕ အာဏာပိုင္မ်ားရဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈ ျဖိဳခြင္းေရးလက္နက္က ေတာ့ျငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၈) နဲ႕ (၁၉) ျဖစ္လာပါတယ္။ ျပင္ဆင္ခ်က္အရ ျပစ္ဒဏ္ကာလ နည္းသြားေပမည့္ ျပစ္ဒဏ္ေတြက ရွိေနတုံးပဲျဖစ္ျပီး ျပည္သူလူထုရဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေဝးခြင့္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ေတြကို စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၊ ျပစ္ဒဏ္မ်ားနဲ႕ ကန္႕သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။

#ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဥပေဒ (၃၁)။ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား မွတ္ပံုတင္ျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ

ဒီဥပေဒရဲ့ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုကေတာ့ ဥပေဒၾကမ္း စတင္ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံက အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား တက္ႂကြစြာ ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကျပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ အသံကို ေလးေလးစားစားနားေထာင္ခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၂၁ ရက္ေန႕ထုတ္ အစိုးရသတင္းစာမ်ားမွာ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့တဲ့ "အသင္းအဖြဲ႕မ်ား မွတ္ပံုတင္ျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ" (သင္းဖြဲ႕ဥပေဒ) ဟာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လထဲမွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ "အသင္းအဖြဲ႕မ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္း" ထက္ေတာ့ အမ်ားၾကီးပိုေကာင္းလာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လဲ ျပည္တြင္းအရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့  ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကို ပစ္ပယ္ျပီး ကန္႕သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈလို႕ ယူဆရမည့္ အခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အခု ေနာက္ဆုံးအတည္ျပဳလိုက္တဲ့ သင္းဖြဲ႕ဥပေဒဟာ ဆိုးဝါးတဲ့ ဥပေဒတစ္ခုမဟုတ္ေပမည့္ ရာႏႈံးျပည့္ ေကာင္းမြန္ျပည့္စံုေသာ ဥပေဒတစ္ခုလည္း မဟုတ္ျပန္ပါ။

ဒီဥပေဒအရ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား မွတ္ပံုတင္ေရးနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး အဓိကအာဏာအပ္ႏွင္းထားတာက ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးနဲ႕ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီး႒ာနတို႕ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးဟာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးသူမဟုတ္ပဲ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႕အပ္တာဝန္ေပးသူျဖစ္ပါတယ္။ ေထြ/အုပ္႒ာနဟာ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီး႒ာန လက္ေအာက္ခံျဖစ္ျပီး တစ္ႏိုင္ငံလုံးရဲ့  ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို လက္ေတြ႕ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးနဲ႕ ေထြ/အုပ္႒ာနက တဆင့္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးကို သြယ္ဝိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ေနတယ္လို႕ ေျပာၾကပါတယ္။ အခုလည္း ဒီဥပေဒအရ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ဟာ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးနဲ႕ ေထြ/အုပ္႒ာနက တဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့  အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို သြယ္ဝိုက္ျပီး ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ရွိသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီဥပေဒ အခန္း (၄)၊ ပုဒ္မ (၈)၊ ပုဒ္မခြဲ (က) မွာ "ႏိုင္ငံေတာ္၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ လံုျခံုေရးကို ထိခိုက္ႏိုင္ရန္အေၾကာင္းမရွိပါက အသင္းအဖြဲ႕အျဖစ္ မွတ္ပံုတင္ျခင္းကို စည္းကမ္းခ်က္မ်ားသတ္မွတ္၍ ခြင့္ျပဳႏိုင္သည္။" ဆိုျပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အလားတူပဲ၊ အခန္း (၅)၊ ပုဒ္မ (၁၇)၊ ပုဒ္မခြဲ (က) မွာလည္း အစိုးရမဟုတ္ေသာ ႏိုင္ငံတကာအသင္းအဖြဲ႕မ်ားကို "စည္းကမ္းခ်က္မ်ားသတ္မွတ္၍ ခြင့္ျပဳႏိုင္သည္" လို႕ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ "စည္းကမ္းခ်က္မ်ား သတ္မွတ္၍" ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္အေပၚမွာ စိုးရိမ္ပူပန္စရာျဖစ္လာပါတယ္။ ျပီးခဲ့တဲ့ စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားကို "ႏိုင္ငံေရးကင္းရွင္းရမည္" "ဦးေဆာင္နာယကအဖြဲ႕တြင္ ရဟန္းသံဃာမ်ား မပါဝင္ရ" စတဲ့ မတရားတဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ေတြ သတ္မွတ္ခဲ့တာကို ျပန္သတိရမိပါတယ္။ အေသးစိတ္ရွင္းလင္းခ်က္မပါဝင္တာမို႕ အဲဒီ "စည္းကမ္းခ်က္မ်ား" ဆိုတာ မွတ္ပံုတင္ေရးအဖြဲ႕ကို ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးနဲ႕ ေထြ/အုပ္အရာရွိမ်ားရဲ့  ဆႏၵ၊ ေဒါသ၊ အာဃာတေတြအေပၚ မူတည္ျပီး အတိုင္းအဆမရွိ က်ယ္ျပန္႕ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒပါ "စည္းကမ္းခ်က္မ်ားျဖင့္" ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို လုံးဝ ျဖဳတ္ဖို႕၊ ဒါမွမဟုတ္ "စည္းကမ္းခ်က္မ်ား" ဆိုတာကို ဒီဥပေဒထဲမွာတင္ အေသးစိတ္ရွင္းလင္းဖြဲ႕ဆိုဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။

#ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ (၃၈/၂၀၁၄)။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပံုတင္ျခင္းဥပေဒကို ဒုတိယအၾကိမ္ ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ

ဒီျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒရဲ့ အႏွစ္သာရက မူလဥပေဒမွာ "ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႕မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ကို ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား တည္ေထာင္ခြင့္၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွာ အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ပါဝင္ခြင့္ျပဳထားတာကို ပယ္ဖ်က္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒအရ "ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႕မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို ဦးစီးတည္ေထာင္ခြင့္ မရွိေတာ့ပါ။ "ဧည့္ႏိုင္ငံသားနဲ႕ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွာ အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ပါဝင္ခြင့္လည္း မရွိပါ။ " ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ" မ်ားကိုေတာ့ ပါတီဝင္ျဖစ္ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။ အံ့ဩစရာေကာင္းတာက "ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႕မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အသက္ (၁၈) ႏွစ္ ျပည့္တယ္ဆိုရင္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ၊ ဆႏၵခံယူပြဲမွာ မဲဆႏၵေပးခြင့္ရွိေနပါတယ္။
 
ျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒရဲ့ ပုဒ္မ (၂၅-က) မွာ "မူလႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွတ္ပံုတင္ျခင္းဥပေဒအရ တည္ရွိခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ ဤျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒႏွင့္အညီ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။ ယင္းပါတီမ်ားကို ဤျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒႏွင့္အညီ ျပင္ဆင္လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ သင့္ေလ်ာ္သည့္အခ်ိန္ကာလကို ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ညွိႏိႈင္းသတ္မွတ္ေပးရမည္" လို႕ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဆိုလိုတာက တရားဝင္တည္ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွာ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွာ "ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႕မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ရွိေနရင္၊ ပါတီဝင္မ်ားထဲမွာပါ "ဧည့္ႏိုင္ငံသား သို႕မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား" ရွိေနရင္ ေကာ္မရွင္က သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္းမွာ ပါတီမွ ထုတ္ပယ္ရန္ျဖစ္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္အထိေတာ့ ဒီျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒကို ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားက လိုက္နာျခင္းရွိ၊ မရွိဆိုတာ မသိရပါ။  

0 comments: