BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 6, 2015

Burma's Parliament Watch Part (83)

(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၄၊ ၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၅၊ ၂၀၁၅၊ စာမ်က္ႏွာ ၂၂/၂၆)



ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္ အေ၀းၾကည့္

ေအာင္ဒင္

အပိုင္း (၈၃) ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္စစ္တမ္း၊ (ဃ)

#အျငင္းပြါးဖြယ္ ဥပေဒမ်ား (အဆက္)
#ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ (၄၁/၂၀၁၄)။ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ

၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၃၀) ရက္ေန႕မွာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ လက္မွတ္ေရးထိုးထုတ္ျပန္ခဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒကိုလည္း တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားနဲ႕ ဆရာ/ဆရာမမ်ားက ကန္႕ကြက္ေနတာမို႕ အျငင္းပြါးဖြယ္ ဥပေဒတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကကန္႕ကြက္တာကေတာ့ ဒီဥပေဒမွာ အစိုးရအဖြဲ႕က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ရဲ့ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႕ "အမ်ိဳးသားပညာေရးေကာ္မရွင္" ဖြဲ႕စည္းရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားျခင္းဟာ အစိုးရက ပညာေရးစနစ္ကို ဗဟိုက ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႕ ၾကံစည္တာျဖစ္တယ္၊ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႕ၾကိဳးစားတာျဖစ္တယ္လို႕ ေက်ာင္းသားမ်ားက သေဘာေပါက္လို႕ပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ပညာေရးဥပေဒမ်ားအားလုံးရဲ့ ပင္မဥပေဒလို႕ ဆိုရမည့္ ဒီ "အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ" မွာ ေက်ာင္းသားထုေတာင္းဆိုေနတဲ့ 'ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ခြင့္" ကို ျပ႒ာန္းမထားလို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒၾကမ္းအဆင့္မွာ အစိုးရနဲ႕ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေက်ာင္းသားကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႕ ဆရာ/ဆရာမကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ေတာင္းဆိုသူမ်ားနဲ႕ အေလးအနက္ ေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္းျခင္းမရွိခဲ့တာလည္း အားနည္းခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

#ထူးျခားျဖစ္စဥ္မ်ား (၁) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး ေဆာင္ရြက္မႈ

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွာ စတင္ခဲ့တဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အတြင္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး လႈပ္ရွားမႈဟာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ အရွိန္ရ သက္ဝင္လႈပ္ရွားလာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းခဲ့တဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊" ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေလ့လာသုံးသပ္ေရးပူးေပါင္းေကာ္မတီ" က ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ (၃၁) ရက္ေန႕မွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုရဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္အခ်ိဳ႕ကို ေခတ္နဲ႕ေလ်ာ္ညီေအာင္ ျပင္ဆင္သင့္ေၾကာင္း ေထာက္ခံတင္ျပတဲ့ အစီရင္ခံစာတင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ 

အဲဒီအစီရင္ခံစာကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးၾကျပီးတဲ့ေနာက္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၃) ရက္ေန႕မွာ အဖြဲ႕ဝင္ (၃၁) ဦးပါဝင္တဲ့ "ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈေကာ္မတီ" ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယက ဦးေရႊမန္းက ဖြဲ႕စည္းေပးပါတယ္။ ေကာ္မတီကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဒုတိယနာယကနဲ႕ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ဒုတိယဥကၠ႒ျဖစ္တဲ့ ဦးနႏၵေက်ာ္စြာက ဥကၠ႒အျဖစ္ ဦးေဆာင္ျပီး အာဏာရၾကံ့ခိုင္ေရးပါတီက (၁၄) ဦး၊ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၇) ဦး၊ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ (၂) ဦးနဲ႕ အျခားပါတီမ်ားမွ (၈) ဦး ပါဝင္ၾကပါတယ္။ ယင္းေကာ္မတီကို တိုင္းရင္းသားေရးရာကိစၥမ်ားအၾကံေပးဖို႕အတြက္ တိုင္းရင္းသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၉) ဦးပါတဲ့ အေထာက္အကူျပဳအဖြဲ႕ကိုလည္း ဖြဲ႕စည္းေပးပါတယ္။ အေထာက္အကူျပဳအဖြဲ႕ဟာ ေကာ္မတီအစည္းအေဝးေတြမွာ တက္ေရာက္ခြင့္၊ ပါဝင္ေဆြးေႏြးခြင့္ရွိေပမည့္ မဲေပးခြင့္ေတာ့ မရွိပါ။ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၁၈) ရက္ေန႕မွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယက ဦးေရႊမန္းက ေကာ္မတီရဲ့ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာ အေျခခံမူ (၁၈) ခ်က္ကို လမ္းညႊန္ေပးခဲ့ပါတယ္။

ယင္းေကာ္မတီက ျပည္သူလူထုႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံမွ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးဆိုင္ရာ အၾကံဉဏ္မ်ား၊ သေဘာထားမ်ားကို ဖိတ္ေခၚေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ အစည္းအေဝးေပါင္း အၾကိမ္ (၃၀) က်င္းပျပီးတဲ့ေနာက္ ဇူလိုင္လ (၂၂) ရက္ေန႕မွာ ေကာ္မတီက ကနဦးအစီရင္ခံစာကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႕ တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေအာက္တိုဘာလ (၂၁) ရက္ေန႕မွာ ေကာ္မတီရဲ့ "ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္မႈအစီရင္ခံစာ" ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႕ တင္သြင္းပါတယ္။ အဲဒီအစီရင္ခံစာမွာ အဖြဲ႕အစည္းအသီးသီးနဲ႕ လူပုဂိၢဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးအၾကံျပဳခ်က္မ်ားနဲ႕ ေကာ္မတီရဲ့ သေဘာထားမ်ားကို အေသးစိတ္တင္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္မ်ားအပါအဝင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေပါင္း (၁၀၀) ေက်ာ္က ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရး အၾကိတ္အနယ္ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ အဓိကျငင္းခုန္ၾကတာက ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဖို႕ခက္ခဲေအာင္ ေရးဆြဲထားတဲ့ ပုဒ္မ (၄၃၆)၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္ႏိုင္ေရးအတြက္ အတားအဆီးျဖစ္ေနတဲ့ ပုဒ္မ (၅၉/စ)၊ တပ္မေတာ္ရဲ့ ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈကို ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ပုဒ္မ (၆/စ) တို႕ျဖစ္ၾကပါတယ္။ 

တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက တင္သြင္းတဲ့ ပုဒ္မ (၂၀၁) မွာ ကာ/လံု လို႕ေခၚၾကတဲ့ "အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံုေရးေကာင္စီ" ရဲ့ အာဏာမ်ားကို "လႊတ္ေတာ္ကို ဖ်က္သိမ္းႏိုင္တဲ့အဆင့္အထိ" တိုးခ်ဲ႕ေရး အၾကံျပဳခ်က္မ်ားကိုလည္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ကန္႕ကြက္ၾကပါတယ္။

ႏိုဝင္ဘာလ (၁၈) ရက္ေန႕မွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယက ဦးေရႊမန္းက သတင္းေထာက္မ်ားနဲ႕ ေတြ႕ဆံုျပီး ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။ သူ႕ရဲ့ ရွင္းျပခ်က္မ်ားအရ "ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း" ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလမွာ က်င္းပမည့္ (၁၂) ၾကိမ္ေျမာက္အစည္းအေဝးမွာ တင္သြင္းျပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မဲခြဲဆုံးျဖတ္မွာျဖစ္တယ္လို႕ သိရပါတယ္။ အဲဒီလို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က မဲခြဲအတည္ျပဳမည့္ဥပေဒျပင္ဆင္ခ်က္ေတြထဲမွာ ျပည္သူ႕ဆႏၵခံယူဖို႕ လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားပါဝင္ရင္  ျပည္သူ႕ဆႏၵခံယူပြဲကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေမလေလာက္မွာ က်င္းပျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္ျပီး ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္ေတြအားလုံးဟာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အသစ္ စတင္မွသာ အာဏာတည္မွာျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။
"၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) ကို အတည္ျပဳေရး ျပည္လုံးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲဥပေဒၾကမ္း" ကို ႏိုဝင္ဘာလအတြင္းမွာ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္က သီးျခားစီ ျပင္ဆင္ခ်က္မရွိ အတည္ျပဳလိုက္တဲ့အတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳသည္ဟုမွတ္ယူျပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႕ ေပးပို႕လိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမည့္ သမၼတက လက္မွတ္မထိုးပဲ မွတ္ခ်က္မ်ားနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႕ ျပန္လည္စဥ္းစားရန္ ျပန္ပို႕လိုက္ပါတယ္။ 

#ထူးျခားျဖစ္စဥ္မ်ား (၂) အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္

(PR) လို႕ အတိုေကာက္ ေခၚၾကတဲ့ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (Proportional Representation) အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ားဟာလည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ားကို အေတာ္လႊမ္းမိုးခဲ့ပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွာ က်င့္သုံးေနတာက (FPTP/ First-Pass-The-Post) လို႕ေခၚတဲ့ မဲဆႏၵအမ်ားဆုံးရသူ အႏိုင္ရတဲ့ စနစ္ပါ။ အဲဒီစနစ္အစား မဲဆႏၵနယ္အားလုံးမွ ပါတီအလိုက္ရတဲ့ မဲမ်ားကို စုေပါင္းျပီး အခ်ိဳးခ်လို႕ ရရွိတဲ့အခ်ိဳးအစား ရာခိုင္ႏႈန္းအလိုက္ ကိုယ္စားလွယ္ေနရာခြဲေဝသတ္မွတ္တဲ့ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ကို က်င့္သုံးသင့္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေအာင္ဇင္ (ပုဇြန္ေတာင္ျမိဳ႕နယ္) က ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွာ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚခင္ဝိုင္းၾကည္ (ရန္ကုန္တိုင္း၊ အမွတ္ ၁ မဲဆႏၵနယ္) က အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွာ၊ (၁၀) ၾကိမ္ေျမာက္အစည္းအေဝးကာလအတြင္းမွာ အသီးသီးအဆိုျပဳ တင္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ႏွစ္ဦးစလုံးဟာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအင္အားစု (အန္ဒီအက္ဖ္) ပါတီကပါ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အျပင္းအထန္ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ခဲ့ၾကအျပီး ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္က ဇူလိုင္လ (၂၉) ရက္ေန႕မွာ၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က ဇြန္လ (၁၁) ရက္ေန႕မွာ အဆိုမ်ားကို အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္နဲ႕ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားမွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ကန္႕ကြက္ေနတဲ့ၾကားက အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။

ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္က "ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ ေလ့လာသုံးသပ္ေရး ေကာ္မရွင္" ကို ဇူလိုင္လ (၃၁) ရက္ေန႕မွာ ဖြဲ႕စည္းျပီး ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကို စက္တင္ဘာလ (၃၀) ရက္ ေနာက္ဆုံးထားျပီး အစီရင္ခံတင္ျပဖို႕ တာဝန္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေကာ္မရွင္က စက္တင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန႕မွာ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ (၃) မ်ိဳးပါဝင္တဲ့ အစီရင္ခံစာကို ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ထံ တင္ျပခဲ့ေပမည့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕စဥ္းစားႏိုင္ဖို႕ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ အနည္းဆုံး (၇) မ်ိဳးအထိ ေလ့လာတင္ျပေစဖို႕ ေကာ္မရွင္ကို ေအာက္တိုဘာလ (၂၀) ရက္အထိ အခ်ိန္ေပးခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီေနာက္ ေကာ္မရွင္က လက္ရွိက်င့္သုံးေနတဲ့ မ်ားသူအႏိုင္ယူစနစ္၊ အခ်ိဳးက်စနစ္၊ အခ်ိဳးက်ႏွင့္ မ်ားသူအႏိုင္ယူစနစ္မ်ား ေပါင္းစပ္ထားတဲ့ စနစ္မ်ားပါဝင္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ (၈) မ်ိဳးကို ထပ္မံတင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ စနစ္ (၈) မ်ိဳးနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး ႏိုဝင္ဘာလအတြင္း ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွာ အၾကိတ္အနယ္ေဆြးေႏြးေနၾကစဥ္ ႏိုဝင္ဘာလ (၁၅) ရက္ေန႕မွာ ဥကၠ႒ ဦးေရႊမန္းက စနစ္ (၈) မ်ိဳးထဲမွာ လက္ရွိက်င့္သုံးေနတဲ့ မ်ားသူအႏိုင္ယူစနစ္ကလြဲရင္ က်န္စနစ္ (၇) မ်ိဳးဟာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႕ မကိုက္ညီဘူးလို႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရုံးက အေၾကာင္းျပန္တယ္ဆိုျပီး ေဆြးေႏြးပြဲကို အျပီးသတ္လိုက္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ အခ်ိဳးက်စနစ္က်င့္သုံးေရးကိစၥ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွာ ပ်က္ျပယ္သြားခဲ့ေပမည့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွာေတာ့ မျပီးဆုံးေသးပါ။

အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွာ အခ်ိဳးက်စနစ္က်င့္သုံးေရးအဆိုကို ဇြန္ (၁၁) ရက္ေန႕မွာ တက္ေရာက္သူကိုယ္စားလွယ္ (၂၀၄) ဦးမွာ ကန္႕ကြက္သူ (၈၅) ဦးပဲရွိလို႕ ေထာက္ခံမဲအမ်ားစုနဲ႕ အတည္ျပဳလိုက္ျပီး "အခ်ိဳးက်စနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ" ကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၄၀) ေက်ာ္နဲ႕ ဖြဲ႕စည္းလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီေကာ္မတီက တင္သြင္းတဲ့ အခ်ိဳးက် ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ (၂) မ်ိဳးပါဝင္တဲ့အစီရင္ခံစာကို အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွာ တင္သြင္းျပီးေနာက္ ႏိုဝင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန႕မွာ "အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ကို တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္အားလုံးတြင္ တေျပးညီက်င့္သုံးရန္" ေထာက္ခံမဲ (၁၃၈) မဲ၊ ကန္႕ကြက္မဲ (၂၄) မဲ၊ ၾကားေနမဲ (၅) မဲ နဲ႕ အတည္ျပဳလိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္နဲ႕ တိုင္းရင္းသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၂၆) ဦးက "အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႕ ကိုက္ညီျခင္းရွိ၊ မရွိ ဆုံးျဖတ္ေပးဖို႕ ဒီဇင္ဘာလ (၁) ရက္ေန႕မွာ "ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒခံုရုံး" ကို တင္သြင္းေတာင္းဆိုထားပါတယ္။

#ထူးျခားျဖစ္စဥ္ (၃) မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒမ်ား

၂၀၁၄ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ားမွာ  ျပည္သူလူထုနဲ႕ ရဟန္းသံဃာမ်ားအၾကား ေသြးကြဲစရာအေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒၾကမ္းမ်ားအေရးဟာလည္း အေတာ္စိတ္ရွုတ္ေထြးစရာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္က ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂၅) ရက္ေန႕စြဲနဲ႕ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယက သူရဦးေရႊမန္းထံ အင္းစိန္ရြာမ ပရိယတိၱစာသင္တိုက္ ဆရာေတာ္ဦးတိေလာကာဘိဝံသရဲ့ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ (၉) ရက္ေန႕စြဲနဲ႕ လက္မွတ္ေရးထိုးေပးပို႕တဲ့ စာကိုရည္ညႊန္းထားတဲ့ အေၾကာင္းၾကားစာတစ္ေစာင္ ေပးပို႕ပါတယ္။ ဆရာေတာ္က "ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း၌ လက္ရွိျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ ပ႗ိပကၡမ်ားကို ေျဖရွင္းရာတြင္ အဓိကအေၾကာင္းရင္းျဖစ္ေသာ လူမႈေရးမညီမွ်မႈမ်ားကို ေျပလည္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ဥပေဒ (၄) ရပ္ကို မျဖစ္မေန ျပ႒ာန္းေပးေစလိုေၾကာင္း" ေတာင္းဆိုျပီး ေထာက္ခံသူ (၁၃) သိန္းေက်ာ္ရဲ့ လက္မွတ္မ်ားလည္း ပူးတြဲပါရွိပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႏွင့္ ေထာက္ခံသူမ်ားက ျပ႒ာန္းေပးေစလိုေသာ ဥပေဒ (၄) ရပ္မွာ (က) ကိုးကြယ္ရာဘာသာ ကူးေျပာင္းျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ၊ (ခ) လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ၊ (ဂ) တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ က်င့္သုံးျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒနဲ႕ (ဃ) လူဦးေရတိုးပြါးႏႈန္း ထိန္းညွိျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယကက သမၼတကို အေၾကာင္းျပန္ဖို႕ အခ်ိန္ ႏွစ္္ရက္ပဲယူပါတယ္။ အဆိုပါ ဥပေဒမ်ားအတြက္ အစိုးရႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္တို႕မွ ဥပေဒ မူၾကမ္းမ်ားေရးဆြဲျပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းဖို႕ အေၾကာင္းျပန္စာကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယကက သမၼတဦးသိန္းစိန္ထံ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂၇) ရက္ေန႕စြဲနဲ႕ ေပးပို႕လိုက္ပါတယ္။

သမၼတက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယကထံ မတ္လ (၆) ရက္ေန႕စြဲနဲ႕ အေၾကာင္းျပန္ပါတယ္။ သူ႕အေနနဲ႕ သာသနာေရးဝန္ၾကီး႒ာနနဲ႕ လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးဝန္ၾကီး႒ာနမ်ားကို ကိုးကြယ္ရာဘာသာကူးေျပာင္းျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းနဲ႕ လူဦးေရတိုးပြါးႏႈန္းထိန္းညွိျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို ေရးဆြဲဖို႕ ညႊန္ၾကားထားျပီး လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာနဲ႕ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္က်င့္သုံးျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားေရးဆြဲျခင္းအတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ထံ တိုက္႐ိုက္အေၾကာင္းၾကားသင့္ေၾကာင္း ျပန္ၾကားပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ သာသနာေရးဝန္ၾကီး႒ာနက ေရးဆြဲတဲ့ "ကိုးကြယ္ရာဘာသာ ကူးေျပာင္းျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္း"၊ လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးဝန္ၾကီး႒ာနက ေရးဆြဲတဲ့ " လူဦးေရတိုးပြါးႏႈန္း ထိန္းညွိျခင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈဥပေဒၾကမ္း"၊ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က ေရးဆြဲတဲ့ "ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္ မိန္းမမ်ားအထူးထိန္းျမားျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း" နဲ႕ "တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ က်င့္သုံးျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္း" မ်ားကို ႏိုဝင္ဘာလအတြင္းမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းလိုက္ပါျပီ။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ားမွာ ဒီမ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို ေဆြးေႏြးဆုံးျဖတ္ၾကပါလိမ့္မယ္။ 

သမၼတဦးသိန္းစိန္နဲ႕ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္နာယက ဦးေရႊမန္းတို႕ရဲ့ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ရတာလည္း "ဒီဥပေဒေတြကို မေထာက္ခံရင္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲမရေစရဘူး" လို႕ ေႂကြးေၾကာ္ေနတဲ့ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေစာင့္ေရွာက္သူမ်ားရဲ့  ျခိမ္းေျခာက္မႈေတြကို အထူးဂ႐ုစိုက္ေနပံုရပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႕ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ရဲ့ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲေအာင္ႏိုင္ေရးအလားအလာက အလြန္ျမင့္မားေနတာမို႕ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေစာင့္ေရွာက္သူမ်ားရဲ့  အလိုကိုလိုက္ေလ်ာျခင္းျဖင့္ ၾကံ့ခိုင္ေရးပါတီ အာဏာဆက္လက္ရႏိုင္ေရး ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကမယ္္ ထင္ပါတယ္။

0 comments: