(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၂၅၊ ဇူလိုင္လ ၁၆ ရက္၊ ၂၀၁၅၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၄)
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္ အေ၀းၾကည့္
ေအာင္ဒင္
အပိုင္း
(၁၀၁) လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အက်ဥ္းေထာင္မ်ားဥပေဒၾကမ္း (ခ)
#ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္ေၾကာင္း
ဆုံးျဖတ္ျခင္း
ဒီဥပေဒမွာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္ေၾကာင္း ဘယ္လိုဆုံးျဖတ္မလဲဆိုတာကိုလည္း
ထည့္သြင္းေရးဆြဲရမွာပါ။ မဆလပါတီအစိုးရလက္ထက္ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ အမိန္႕အမွတ္
၂/၈၀ ႏွင့္ အေထြေထြလြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးစဥ္က ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား အားလုံးကို
ခြၽင္းခ်က္မရွိလႊတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ထိုစဥ္က အက်ဥ္းဦးစီး႒ာန၏ ေမတၱာရပ္ခံခ်က္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက
ေအာက္ပါအတိုင္း ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကို
သတ္မွတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။
(က)
၁၉၀၈ ခုႏွစ္ မတရားအသင္း အက္ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား
(ခ) ျပစ္မႈဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၂၁ မွ ၁၃၀(ခ) အထိပါ အစိုးရကိုဆန္႔က်င္ေသာ ျပစ္မႈမ်ား
(ဂ) ျပစ္မႈဥပေဒ အခန္း (၈) ပါ ႏိုင္ငံေတာ္ျငိမ္၀ပ္ေရးကို ပ်က္ေစေသာ ျပစ္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သတ္၍ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၄၃၊ ၁၄၄၊ ၁၄၅၊ ၁၄၇၊ ၁၄၈၊ ၁၅၁၊ ၁၅၂၊ ၁၅၃၊ ၁၅၃(က) အရ ျပစ္မႈမ်ား
(ဃ) ၁၉၅၀-ျပည့္ႏွစ္ အေရးေပၚစီမံမႈ အက္ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား ဥပမာ- ပုဒ္မ ၅(ည)
(င) ႏိုင္ငံေတာ္ကိုဦးေဆာင္ေသာ လမ္းစဥ္ပါတီအား ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား
(စ) ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၱရယ္မွ ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား ပုဒ္မ ၁၀(က)၊ ၁၀(ခ) ႏွင့္
(ဆ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီအဆင့္ဆင့္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား အားလုံးသည္ “ႏိုင္ငံေရးျပစ္မႈ” ဆိုသည့္ စကားရပ္တြင္ အက်ံဳး၀င္သည္။
(ခ) ျပစ္မႈဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၂၁ မွ ၁၃၀(ခ) အထိပါ အစိုးရကိုဆန္႔က်င္ေသာ ျပစ္မႈမ်ား
(ဂ) ျပစ္မႈဥပေဒ အခန္း (၈) ပါ ႏိုင္ငံေတာ္ျငိမ္၀ပ္ေရးကို ပ်က္ေစေသာ ျပစ္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သတ္၍ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၄၃၊ ၁၄၄၊ ၁၄၅၊ ၁၄၇၊ ၁၄၈၊ ၁၅၁၊ ၁၅၂၊ ၁၅၃၊ ၁၅၃(က) အရ ျပစ္မႈမ်ား
(ဃ) ၁၉၅၀-ျပည့္ႏွစ္ အေရးေပၚစီမံမႈ အက္ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား ဥပမာ- ပုဒ္မ ၅(ည)
(င) ႏိုင္ငံေတာ္ကိုဦးေဆာင္ေသာ လမ္းစဥ္ပါတီအား ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား
(စ) ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၱရယ္မွ ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား ပုဒ္မ ၁၀(က)၊ ၁၀(ခ) ႏွင့္
(ဆ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီအဆင့္ဆင့္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈမ်ား အားလုံးသည္ “ႏိုင္ငံေရးျပစ္မႈ” ဆိုသည့္ စကားရပ္တြင္ အက်ံဳး၀င္သည္။
ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္ေၾကာင္း ဆုံးျဖတ္ခြင့္ကို
ခ႐ိုင္အဆင့္တရားသူၾကီးတစ္ဦးကို တာဝန္ေပးသင့္ပါတယ္။ တရားရုံးမ်ားမွာ တရားသူၾကီးမ်ားက
အမိန္႕ခ်မွတ္ရာမွာ ဥပေဒနဲ႕ကိုက္ညီတဲ့ ျပစ္ဒဏ္ကိုသာ ခ်မွတ္မွာျဖစ္ျပီး ျပစ္ဒဏ္က်အက်ဥ္းသားသည္
"ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္သည္" လို႕ ဆုံးျဖတ္ေပးရန္တာဝန္မရွိပါ။ အက်ဥ္းေထာင္အာဏာပိုင္မ်ားကလည္း
တရားရုံးက လႊဲေျပာင္းေပးလိုက္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္က်သူကို သာမာန္အက်ဥ္းသားအျဖစ္ပဲ သတ္မွတ္ဆက္ဆံမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ျပစ္ဒဏ္က်ခံရသူက ၎သည္ "ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္သည္"
ဟု ယံုၾကည္လ်င္ သက္ဆိုင္ရာ ခ႐ိုင္တရားသူၾကီးထံကို "ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား"
အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးရန္ ဦးတိုက္ေလွ်ာက္ထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ခ႐ိုင္တရားသူၾကီးက ေလွ်ာက္လႊာလက္ခံရရွိတဲ့ေန႕မွ
ရက္ ႏွစ္ပါတ္အတြင္းမွာ အဆုံးအျဖတ္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ေအာက္ပါျပ႒ာန္းခ်က္ကို
အခန္း (၁) မွာပဲ "ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား" အဓိပၸာယ္ေဖာ္ျပခ်က္နဲ႕ ဆက္ျပီး ျပ႒ာန္းသင့္ပါတယ္။
"တရားရုံးတြင္
တရားရင္ဆိုင္ေနရေသာ အခ်ဳပ္သား သို႕မဟုတ္ တရားရုံးမွ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္လိုက္ေသာ အက်ဥ္းသားသည္
"ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား" ျဖစ္ေၾကာင္းကို ခ႐ိုင္အဆင့္တရားသူၾကီးတစ္ဦးဦးမွ
ဆုံးျဖတ္ႏိုင္သည္။ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ခံအရာရွိသည္ သက္ဆိုင္ရာအခ်ဳပ္သား သို႕မဟုတ္ အက်ဥ္းသားအား
၎၏ ေရွ႕ေနမွတဆင့္ျဖစ္ေစ၊ အက်ဥ္းေထာင္မွ တဆင့္ျဖစ္ေစ အက်ဥ္းေထာင္တည္ရွိရာေဒသကို စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိေသာ
ခ႐ိုင္တရားရုံးသို႕ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားအဆင့္သတ္မွတ္ေရး ေလွ်ာက္ထားလႊာကို အျမန္ဆုံးတင္သြင္းႏိုင္ရန္
ကူညီစီစဥ္ေပးရမည္။ သက္ဆိုင္ရာ ခ႐ိုင္တရားသူၾကီးမွ အခ်ဳပ္သား/အက်ဥ္းသား၏ ေလွ်ာက္ထားလႊာရရွိသည့္ေန႕မွ
ရက္ ႏွစ္ပါတ္အတြင္း အဆုံးအျဖတ္ေပးရမည္။ တရားသူၾကီး၏ အဆုံးအျဖတ္အတိုင္း အက်ဥ္းေထာင္
တာဝန္ခံအရာရွိက ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည္။"
#က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း
ဒီဥပေဒၾကမ္း အခန္း (၁) အမည္ႏွင့္ အဓိပၸာယ္ေဖာ္ျပခ်က္၊ ပုဒ္မ
၂၊ ပုဒ္မခြဲ (ရ) မွာ "က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း" ဆိုသည္မွာ အက်ဥ္းဦးစီး႒ာနတြင္
အခ်ိန္ျပည့္ သို႕မဟုတ္ အခ်ိန္ပိုင္းတာဝန္ထမ္းေဆာင္ရန္ က်န္းမာေရးဝန္ၾကီး႒ာနႏွင့္ ညွိႏိႈင္း၍ျဖစ္ေစ၊
ဝန္ၾကီး႒ာနမွ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ တရားဝင္အသိအမွတ္ျပဳခန္႕ထားေသာ ဝန္ထမ္းကို ဆိုလိုသည္"
ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ မလံုေလာက္ပါ။ ဒီ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ျပင္ဆင္ေရးသားဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။
"က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း" ဆိုတာ အက်ဥ္းသားမ်ားအတြက္
အင္မတန္အေရးၾကီးပါတယ္။ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈအတြက္သာမကပါ။ ဒီဥပေဒၾကမ္း ပုဒ္မ (၂၇)၊
ပုဒ္မခြဲ (က)၊ (ခ) နဲ႕ (ဂ) မ်ားအရ အက်ဥ္းသားမ်ားအား အျခားအက်ဥ္းေထာင္သို႕ မေျပာင္းေရႊ႕မီ
က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းက စစ္ေဆးၾကည့္႐ႉရမွာျဖစ္ပါတယ္။ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းရဲ့ က်န္းမာေရးေဆးစစ္ခ်က္ႏွင့္
ေျပာင္းေရႊ႕ရန္အေျခအေနသင့္ေၾကာင္း ေထာက္ခံခ်က္ပါမွ အက်ဥ္းသားကို အျခားေထာင္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ႏိုင္မွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းက ေျပာင္းေရႊ႕ရန္မသင့္လို႕ မွတ္ခ်က္ေပးတဲ့ အက်ဥ္းသားကို
အျခားေထာင္သို႕ ေျပာင္းလို႕မရပါ။ အဲဒီလို အေရးၾကီးတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြခ်မွတ္ႏိုင္တဲ့
"က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း" ဆိုတာကို ဥပေဒမွာ ခိုင္ခိုင္မာမာ လံုလံုေလာက္ေလာက္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုျခင္းမရွိရင္
အဲဒီ "က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း" ဆိုတာ ေထာင္ထဲမွာ "မည္သူမဆို" ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ျပီးေတာ့ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းဆိုတာ အက်ဥ္းဦးစီး႒ာနရုံးမွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ဖို႕ မဟုတ္ပဲ
အက်ဥ္းေထာင္မ်ား၊ စခန္းမ်ားမွာ အခ်ိန္ျပည့္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ဖို႕ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္ ေထာင္က်ခဲ့စဥ္က (၁၉၈၉-၁၉၉၃) အင္းစိန္ေထာင္မွာ ေထာင္ဆရာဝန္
ႏွစ္ဦးပဲရွိပါတယ္။ ဒီဆရာဝန္ႏွစ္ဦးက ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ အခ်ဳပ္သား၊ အက်ဥ္းသားေတြအားလုံးကို
တာဝန္မယူႏိုင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ အက်ဥ္းဦးစီး႒ာန ဝန္ထမ္းအခ်ိဳ႕ကို ေဆးသင္တန္းေပးျပီး ေဆးမႉးခန္႕ပါတယ္။
အက်ဥ္းဦးစီးဝန္ထမ္းေဆးမႉးေတြက သာမာန္တပ္သား သို႕မဟုတ္ ဒုတပ္ၾကပ္အဆင့္ေတြျဖစ္ျပီး တစ္ေထာင္လုံးမွ
၃/၄ ေယာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒီဝန္ထမ္းေဆးမႉးေတြဟာ တကယ္ေတာ့ က်န္းမာေရးဝန္ၾကီး႒ာနက သင္တန္းဆင္း၊
လိုင္စင္ရ သူနာျပဳမ်ား၊ က်န္းမာေရးမႉးမ်ားလို ေဆးပညာတကယ္ တတ္ကြၽမ္းသူမ်ားမဟုတ္ၾကပဲ
ေဆးအမ်ိဳးအစားခြဲျခားတတ္႐ံုေလာက္၊ ေဆးထိုးအပ္ကိုင္တတ္႐ံုေလာက္သာ နားလည္ၾကတာပါ။ ဒါေပမည့္
သူတို႕ကပဲ တစ္ေထာင္လုံးကို လွည့္ျပီး ေဆးကုေနၾကတာပါ။ ေနာက္ေတာ့ အက်ဥ္းသားေဆးမႉးေတြ ေပၚလာျပန္ပါတယ္။ ဝန္ထမ္းေဆးမႉးေတြနဲ႕တင္
မလံုေလာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အက်ဥ္းသားမ်ားထဲက ပညာအရည္အခ်င္းအတန္အသင့္ရွိသူ၊ ေဆးအမည္ေတြ ေရးတတ္၊
ဖတ္တတ္သူ၊ ဒါမွမဟုတ္ အာဏာပိုင္မ်ားက ေစာင့္ေရွာက္ၾကည့္႐ႉရမည့္သူအခ်ိဳ႕ကို အက်ဥ္းသားေဆးမႉးအျဖစ္
တာဝန္ေပးျပန္ပါတယ္။ ဆရာဝန္ဆိုတာကို အက်ဥ္းသားေတြက ေထာင္ပိုင္တန္းစီလွည့္တဲ့ေန႕မွပဲ
ေထာင္ပိုင္နဲ႕အတူ ပါလာတတ္တာကို ေတြ႕ဖူးၾကတာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ "က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း"
ဆိုတာကို အတိအက်အဓိပၸာယ္မဖြင့္ဆိုရင္ အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွာ "ဆရာဝန္၊ ဝန္ထမ္းေဆးမႉး၊
အက်ဥ္းသားေဆးမႉး" စသည္ျဖင့္ မည္သူမဆို ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ အဆိုပါ ပုဒ္မ
၂၊ ပုဒ္မခြဲ (ရ) ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ျပင္ဆင္သင့္ပါတယ္။
"က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း
ဆိုသည္မွာ အက်ဥ္းဦးစီး႒ာန လက္ေအာက္ခံ အက်ဥ္းေထာင္မ်ား၊ စခန္းမ်ားတြင္ အခ်ိန္ျပည့္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရန္
က်န္းမာေရးဝန္ၾကီး႒ာနႏွင့္ ညွိႏိႈင္း၍ျဖစ္ေစ၊ ဝန္ၾကီး႒ာနမွ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ တရားဝင္အသိအမွတ္ျပဳခန္႕ထားေသာ
အနည္းဆုံး လက္ေထာက္ဆရာဝန္အဆင့္ရွိသူမ်ားကို ဆိုသည္။"
#အက်ဥ္းသားမ်ားကို
စီမံခန္႕ခြဲျခင္း
ဒီဥပေဒၾကမ္း၊ အခန္း (၃) က "အက်ဥ္းသားမ်ားကို စီမံခန္႕ခြဲျခင္း"
နဲ႕ ပါတ္သက္ပါတယ္။ "အက်ဥ္းသားမ်ားကို ခြဲျခားထားရွိျခင္း" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ
ပုဒ္မ ၂၄၊ ပုဒ္မခြဲ (က) ကေန (စ) အထိ အက်ဥ္းသားမ်ားကို အမ်ိဳးသမီး၊ အမ်ိဳးသား ခြဲျခားထားရွိရန္၊
အသက္ (၁၆) ႏွစ္ျပည့္ျပီး (၁၈) ႏွစ္ မျပည့္ေသးတဲ့ လူငယ္အက်ဥ္းသားမ်ားအား အျခားအက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္
ခြဲျခားထားရွိရန္၊ အသက္ (၁၆) ႏွစ္ မျပည့္ေသးတဲ့ ကေလးသူငယ္မ်ားကို အက်ဥ္းေထာင္မ်ားမွာ
အက်ဥ္းသားအျဖစ္ လက္ခံျခင္းမျပဳရန္၊ အခ်ဳပ္အက်ဥ္းသားႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္က်အက်ဥ္းသားမ်ားကို
ခြဲျခားထားရွိရန္၊ ျပစ္ဒဏ္က်အက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္ တရားမအက်ဥ္းသားမ်ားကို ခြဲျခားထားရွိရန္၊
ေသဒဏ္က်ခံရေသာ အက်ဥ္းသားမ်ားအား အျခားအက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္ ခြဲျခားျပီး သီးသန္႕အခန္းတြင္
ထားရန္၊ စတာေတြကိုေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီပုဒ္မ ၂၄ မွာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားအတြက္ ေအာက္ပါအတိုင္း
ထည့္သြင္းေရးဆြဲသင့္ပါတယ္။
"ခ႐ိုင္အဆင့္တရားသူၾကီးတစ္ဦးဦးမွ
ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျဖစ္သည္ဟု ဆုံးျဖတ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားအား အျခားအက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္
ခြဲျခားထားရွိရမည္။"
အက်ဥ္းေထာင္မ်ားထဲမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ ျပႆနာတစ္ခုက ေယာက်္ားခ်င္း၊
မိန္းမခ်င္း ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ လိင္တူဆက္ဆံၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေထာင္ထဲမွာ ျပစ္ဒဏ္ႏွစ္ၾကီးၾကီးက်တဲ့
ရာဇဝတ္အက်ဥ္းသားမ်ားက ျပစ္ဒဏ္နည္းျပီး အင္အားခ်ိဳ႕တဲ့တဲ့ အျခားအက်ဥ္းသားမ်ားကို ႏိုင္႕ထက္စီးနင္းဖိအားေပးျပီး
လိင္တူဆက္ဆံၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ ေယာက်္ားစစ္စစ္ကိုေတာင္ ျခိမ္းေျခာက္အႏိုင္က်င့္ျပီး
လိင္စိတ္ေျပာင္းေအာင္ လုပ္တတ္ၾကတဲ့ အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွာ မိန္းမစိတ္ေပါက္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသားေတြကို
အျခားအမ်ိဳးသားမ်ားနဲ႕ အတူထားရင္၊ ေယာက်္ားစိတ္ေပါက္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြကို အျခားအမ်ိဳးသမီးမ်ားနဲ႕ အတူထားရင္ ျပႆနာပိုျပီး
ၾကီးမားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေအာက္ပါအခ်က္ကိုလည္း ပုဒ္မ ၂၄ မွာ ထည့္သြင္းေရးဆြဲသင့္ပါတယ္။
"မိန္းမစိတ္ေပါက္ေနသည့္အမ်ိဳးသားမ်ားကို
အျခားအမ်ိဳးသားမ်ားႏွင့္ ခြဲျခား၍ သီးသန္႕အခန္းတြင္ထားရွိရမည္။ ေယာက်္ားစိတ္ေပါက္ေနေသာ
အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို အျခားအမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ ခြဲျခား၍ သီးသန္႕အခန္းတြင္ထားရွိရမည္။"
0 comments:
Post a Comment