BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 13, 2015

ေခတ္ရနံ႔မဂၢဇင္း၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလထုတ္မွာပါတဲ့ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕မွ ေမးျမန္းထားတဲ့ ဦးေအာင္ဒင္ရဲ႕အင္တာဗ်ဴး၊ အပိုင္း (၁)

ေခတ္ရနံ႔မဂၢဇင္း၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလထုတ္မွာပါတဲ့ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕မွ ေမးျမန္းထားတဲ့ ဦးေအာင္ဒင္ရဲ႕အင္တာဗ်ဴး၊ အပိုင္း (၁)

၁၉၈၈ ကာလမ်ားက ဗကသ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအျဖစ္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ၊ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံျခားသို႕ထြက္ခြာ သြားေသာ္လည္း ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးကိုစဥ္ဆက္မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာၿပီး ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ တတ္စြမ္းသမွ်ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ၊ ေလာေလာဆယ္တြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏လႊတ္ေတာ္မ်ားအေၾကာင္းကို ေဝဖန္ေရးသားလ်က္ရွိ သူ ကိုေအာင္ဒင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေခတၱျပန္လည္ေရာက္ရွိခိုက္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႏွင့္ ပညာေရး၊ လႊတ္ေတာ္မ်ားအေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္းတို႔ ေမးျမန္ေဆြးေႏြးထားသည္မ်ားကို ေခတ္ရနံ႕စာဖတ္သူမ်ားအတြက္ ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။

ေမး ။ ။ ပထမဆုံးေမးခ်င္တာကေတာ့ လက္ပံတန္းမွာ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒကုိ ဆန္႔က်င္တဲ့ေက်ာင္းသားသပိတ္ကုိ ၿဖိဳခြဲလုိက္ တာကုိ ကုိေအာင္ဒင္လည္း သိထားၿပီး ျဖစ္မွာပါ။ အဲေတာ့ ဒီ ေက်ာင္းသားေတြ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္တယ္၊ သပိတ္ေမွာက္တယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ ကုိေအာင္ဒင္ ရဲ႕အျမင္ ေျပာေပးပါဦး။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ ကုိေအာင္ဒင္လည္း တစ္ခ်ိန္က ဗကသမွာေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ လုပ္လာခဲ့တယ္ဆုိ ေတာ့ လက္ရွိေက်ာင္းသားေတြ သပိတ္ေမွာက္တဲ့အေျခအေနနဲ႔ ပညာေရးဥပေဒအေပၚဆန္႔က်င္တဲ့ ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ပထမဆုံး အဲဒီအျမင္ေလးေျပာျပေပးပါဦး။

ေအာင္ဒင္။ ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အေတြ႕အႀကံဳေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ေျပာရင္ေတာ့ ဗ်ာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔တုန္းက ေက်ာင္းသားအေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေက်နပ္မႈမရွိလုိ႔ ဆႏၵျပတယ္။ အဲ ဆႏၵျပတာႀကီးကုိ အစုိးရဘက္က တရားဝင္ေပါ့ ရင္ဆုိင္ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးေျဖရွင္းတာမ်ဳိး တစ္ခါမွ ေတာ့ မရွိခဲ့ဘူး။ ဒါ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္၊ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ကာလေတြ ေပါ့။ ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ သူတို႔ဆႏၵျပတယ္။ အဲဆႏၵျပတဲ့အေပၚ မွာ အစုိးရက တုံ႔ျပန္တာရွိတယ္။ ေက်ာင္းသားေခါင္း ေဆာင္ေတြနဲ႔ အစုိးရ ကုိယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔သူတုိ႔ေတာင္းဆုိသလို ေလးပြင့္ဆုိင္ ေဆြးေႏြး ပြဲလုပ္ၿပီးေတာ့ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးတာေတြ ရွိတယ္။ ဒါ တကယ္က်ေတာ့ တုိးတက္မႈတစ္ခုလုိ႔ ျမင္လုိ႔ရတာေပါ့။ တစ္ခ်ိန္က ဒါမ်ဳိး ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြး ညိႇႏႈိင္းေျဖရွင္းတယ္ဆုိတာရွိကုိ မရွိခဲ့တာ။ အဲလုိ ေဆြးေႏြးပြဲျဖစ္ေအာင္လုိ႔ပဲ ဒီေက်ာင္းသားေတြ ရဲ႕ဆႏၵျပမႈ ေတြက၊ ႏုိင္ငံတစ္ဝန္းဆႏၵျပမႈကအစုိးရအေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈ ရွိခဲ့တာေပါ့။ ဒါေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ညီၫြတ္မႈ၊ ခုိင္မာမႈနဲ႔ အားေကာင္းမႈတစ္ရပ္ေပါ့။ ဒါကုိ ကြၽန္ေတာ္ ေလးစားပါတယ္။ အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါ၊ ေဆြးေႏြး တယ္ဆုိကတည္းက အျပန္အလွန္အေပးအယူဆုိတာ ရွိတယ္။ ကုိယ္လုိခ်င္တာအားလုံး ရရမယ္ဆုိတဲ့ ယတိျပတ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ႀကီး နဲ႔သြားမယ္ဆုိရင္ ဘယ္ေဆြးေႏြးပြဲမွ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါဘူး။ အလားတူပဲ ဘာေတာင္းေတာင္း မေပးဘူးလုိ႔ တစ္ဖက္က တင္းခံ ထားရင္လည္း ဘယ္လုိေဆြးေႏြးပြဲမွ မေအာင္ျမင္ပါဘူး။ ေဆြးေႏြးပြဲ လုိ႔ေျပာတယ္ဆုိကတည္းက ေဆြးေႏြးတဲ့အခါမွာ ဘယ္ေလာက္ အတုိင္းအတာထိရရင္ ကုိယ္က လက္ခံႏုိင္တယ္၊ ဘယ္ေလာက္ အတုိင္းအတာအထိ မရဘူးဆုိရင္ေတာ့ လက္မခံႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့ မူ ေလးတစ္ခု ခ်မွတ္ထားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ သိပ္ေကာင္းမွာ။ အဲလုိ မူမရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ ရလဒ္အေပၚမွာ တစ္စုံတစ္ရာ ေက်နပ္မႈ အတုိင္းအတာမရွိေတာ့ ဆႏၵျပပြဲေတြကဆက္ျဖစ္တယ္။ ဆက္ ျဖစ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ေနာက္ဆုံးဒီအၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲတာေတြ ျဖစ္ လာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲတာအားလုံး ဆန္႔ က်င္ပါတယ္။ ဘယ္လုိနည္းနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ အရပ္သားလူမုိက္ေတြငွားၿပီး အၾကမ္းဖက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တာဝန္က် လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္း မ်ားက အၾကမ္းဖက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြ အေပၚမွာ အၾကမ္းဖက္တာ အားလုံးကုိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဆန္႔က်င္ပါ တယ္၊ ကန္႔ကြက္ပါတယ္။ အခု ဒီအၾကမ္းဖက္မႈရဲ႕ေနာက္ဆက္တြဲ သပိတ္က ရပ္နားသြားခဲ့ၿပီ။ အဲေတာ့ ေက်ာင္းသားေလးေတြက လႊတ္ေတာ္မွာသြားၿပီးေတာ့ ၾကားနာပြဲတက္ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ လုိလားခ်က္ေတြကုိ တင္ျပေနၾကတာလည္း ကြၽန္ေတာ္ ၾကားသိရ တယ္။ ဒီအတြက္လည္း ကြၽန္ေတာ္ ေထာက္ခံတယ္။ အေျပာင္း အလဲေတြကုိေဆြးေႏြးတင္ျပဖုိ႔ဆုိတာ တကယ္လည္းလုိအပ္တဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ အရင္ဆုံးကေတာ့ အစုိးရအေနနဲ႔ဖမ္းဆီးထားတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြကုိ အျမန္ဆုံးျပန္လႊတ္ေပးဖုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ေတာင္းဆုိခ်င္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေမးခြန္းထုတ္စရာ ေတြေတြ႕ရတယ္။ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းက သုံးေၾကာင္းခြဲခ်ီတက္တယ္။ အဲဒီမွာႏွစ္ေၾကာင္းကေတာ့ရပ္နားၿပီး ေစာင့္ၾကည့္ၿပီးတစ္ေၾကာင္း ကေတာ့လက္ပံတန္းမွာခ်ီတက္မယ္ဆုိတဲ့အတြက္ေနာက္ဆုံး အၾကမ္း ဖက္ၿဖိဳခြဲတာကုိခံလုိက္ရတဲ့အေျခအေနနဲ႔ႀကံဳရတယ္ဆုိေတာ့ ေစာေစာ က ကုိေအာင္ဒင္ေျပာသြားတဲ့ အထဲမွာလည္း ပါပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ွStrategy အပုိင္းဟာသိပ္ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိလွဘူးလုိ႔ဆုိရမယ္ထင္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ကုိေအာင္ဒင့္ အျမင္ သိခ်င္ပါတယ္။

ေအာင္ဒင္။ ။အရင္တုန္းက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္ကဆုိ တကၠသုိလ္ ေကာလိပ္ေတြက ရန္ကုန္မွာပဲ အမ်ားစုက အေျခစုိက္တာကုိး။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းနဲ႔ တစ္ေက်ာင္း၊ တကၠသိုလ္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုဆုိ တာနီးနီးေလးေလ။ ေက်ာင္းသားေတြ တစ္ေက်ာင္းနဲ႔ တစ္ေက်ာင္း ဆက္ဆံေဆြးေႏြးတာ၊ ေျပာဆုိတာ၊ ညိႇႏႈိင္းတာကလည္း  ပုိၿပီးလြယ္ကူခဲ့တာေပါ့ဗ်ာ။အခုဒီဘက္ေခတ္ကေတာ့တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ ေတြက ႏုိင္ငံအႏွံ႔အျပား၊တခ်ဳိ႕ဆုိလုိ႔ရွိရင္တကယ့္ကုိ ေတာႀကီး မ်က္မည္းထဲမွာသြားၿပီးတည္ေဆာက္ထားတာရွိတာကုိး။ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေခတ္မွာဆုိ တကၠ သိုလ္က ၂ဝ၊ ၃ဝ ထက္ မပုိဘူးေလ။ အခု ေခတ္က တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္က ၂ဝဝ နီးပါးရွိတယ္။ အဲ ၂ဝဝ နီးပါးမွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြ၊ ေနာက္ႏုိင္ငံတစ္ဝန္းကုိ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြ ညိႇႏႈိင္းေဆြးေႏြး ၿပီးေတာ့ အားလုံးလက္ခံသေဘာတူတဲ့မဟာဗ်ဴဟာ နည္းဗ်ဴဟာႀကီး ခ်မွတ္ ဖုိ႔ဆုိတာေတာ္ေတာ္ခက္ခဲပါလိမ့္မယ္။ ဒီအခက္အခဲ ေၾကာင့္လည္း အခုလုိမ်ဳိးအဆင္မေျပမႈေတြျဖစ္တယ္လုိ႔ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ျမင္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားသပိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ ကုိေအာင္ဒင္က ဒီအမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကုိလည္း ေသခ်ာဖတ္ ေလ့လာထား တယ္ဆုိတဲ့အခါက်ေတာ့ အခု မျပဳျပင္ခင္ေပါ့ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳထားတဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒအေပၚ အျမင္ေလးကုိ လည္း တစ္ခ်က္ေလာက္ ေျပာေပးပါဦး။

ေအာင္ဒင္။ ။ ဒီအမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒေပါ့ေနာ္။ သူတုိ႔ ဒီလႊတ္ ေတာ္မွာ ဥပေဒၾကမ္း တင္ၿပီးေတာ့ စၿပီးေဆြးေႏြးကတည္းက ကြၽန္ေတာ္ ေတာက္ေလွ်ာက္ေလ့လာၾကည့္ပါတယ္။ ဥပေဒကုိ အ တည္ျပဳၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့လည္း ထပ္ၿပီးေတာ့ ေလ့လာပါတယ္။ ဘာေတြ လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္သလဲ၊ ျဖည့္စြက္သလဲေပါ့။ ဆုိ ေတာ့ အဓိက အဲမွာ စေတြ႕တာကေတာ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ား ဖြဲ႕စည္းခြင့္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တရားဝင္ခြင့္ျပဳခ်က္ရွိတယ္ဆုိတာ ေဖာ္ျပထားတာ မေတြ႕ရဘူး။ ဒီအခ်က္က ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ေတာ့ ဒီဥပေဒမွာ လုိအပ္ခ်က္ရွိတယ္၊ လုိအပ္တယ္လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တယ္။ အလားတူပဲ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္မ်ား လြတ္လပ္ခြင့္ဆုိတဲ့ ေနရာမွာပညာေရးဝန္ႀကီး ဌာနလက္ေအာက္မွာရွိတဲ့တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ေတြကိုသာ ဒီဥပေဒကသက္ေရာက္မႈရွိၿပီးေတာ့ အျခား ေပါ့ေနာ္၊ အျခားဆုိတာ နည္းပညာတကၠသိုလ္ေတြက သိပၸံနဲ႔နည္း ပညာဝန္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္ကိုေရာက္ေနတာကုိး။ အဲဒီလုိမ်ဳိး အျခားဝန္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္မွာရွိတဲ့ တကၠသုိလ္ေကာလိပ္မ်ား အတြက္က်ေတာ့ ဒီအမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ေတြက သိပ္ၿပီးေတာ့ သက္ေရာက္မႈမရွိတာ ေတြ႕တယ္။ ဒါကုိလည္း ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ လုိအပ္ခ်က္တစ္ရပ္လုိ႔ ျမင္တယ္။

အျခားေသာလုိအပ္ခ်က္ေတြ ကြၽန္ေတာ္ေတြ႕ပါတယ္။ လုိအပ္ခ်က္ေတြေတြ႕တယ္ဆုိေပမဲ့ လည္း ႐ုိး႐ုိးသားသားေျပာမယ္ ဆုိလုိ႔ရွိရင္ေတာ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က စလုိ႔ ဒီ ၂ဝ၁ဝအတြင္းေပါ့ေနာ္။ စစ္အစုိးရအဆက္ဆက္က ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ပညာေရးဥပေဒမ်ားနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္လုိ႔ရွိရင္လက္ရွိအမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒက အားေကာင္း ခုိင္မာမႈရွိတယ္။ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ တစ္စုံတစ္ရာ အာမခံ ခ်က္ေပးထားတယ္လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ျမင္ပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာက ေတာ့ သိပ္ဆုိးဝါးတဲ့ဥပေဒမဟုတ္ဘူးဗ်။ အဲဒါေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာရဲတယ္။ အဲ တစ္ခုပဲရွိ တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ တခ်ဳိ႕ထပ္ၿပီးေတာ့ ျဖည့္ေစခ်င္တယ္။ အဲလုိျဖည့္ဖုိ႔အတြက္လည္း ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဝုိင္းၿပီးအႀကံေပးခ်င္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္း သားမ်ားရဲ႕လြတ္လပ္ခြင့္၊ ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္ခြင့္။ ဥပမာဆုိရင္ေတာ့ ဒီေက်ာင္းသားေတြဗ်ာ အခုဆုိရင္ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားေတြက ေက်ာင္းတက္ ေတာ့ ဆင္တူဝတ္စံု(ယူနီေဖာင္း)ဝတ္ၿပီး တက္ေနရတယ္။ ဒါ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ကန္႔သတ္လုိက္တာပဲ။ ဒါမ်ဳိး ေတြကုိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ျပင္ခ်င္တယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ပညာ ေရးအဆင့္အတန္း ျမႇင့္ဖုိ႔အတြက္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ တခ်ဳိ႕အခ်က္ေတြ ဆုိပါေတာ့၊ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဒီမွာ အမွတ္ေလးဆယ္နဲ႔ ေအာင္မွတ္ ေပးတယ္။ အဲဒါျပင္သင့္တယ္ဗ်။ တကယ္က်ေတာ့ အမွတ္ေလး ဆယ္နဲ႔ေပးတဲ့ေအာင္မွတ္က တကယ္ေအာင္တယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔မရ ဘူး။ အခု ႏုိင္ငံတကာတကၠသုိလ္ေတြမွာ အမွတ္ေျခာက္ဆယ္ႏွင့္ အထက္ရမွ ေအာင္တယ္ေျပာလုိ႔ရတယ္။ ဆုိေတာ့ အဲဒါႀကီး အခု ခ်ိန္အထိျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေလးဆယ္နဲ႔အေအာင္ေပးတဲ့ေခတ္၊ေနာက္ အမွတ္နည္းတာနဲ႔အမွတ္မ်ားတာကုိေပါင္းၿပီးေတာ့ Moderation လုပ္ၿပီး အေအာင္ေပးတဲ့ေခတ္၊ အဲဒီက်င့္စဥ္ေတြကုိလည္း ျပင္ဖုိ႔ လုိတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳပညာေရးစနစ္ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ တည္ေဆာက္ဖုိ႔လုိတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ လည္း တစ္ဖက္မွာသူတုိ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္ အားေပးဖုိ႔ လုိအပ္သလုိ သူတုိ႔အရည္အခ်င္းေတြ၊ သူတုိ႔မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ကုိ အမွတ္တကယ္သင္ၾကားပုိ႔ခ်ႏုိင္တဲ့အရည္အခ်င္းေတြ ရွိ၊ မရွိဆုိ တာကုိလည္း တိတိက်က်စစ္ေဆးျပ႒ာန္းဖုိ႔လုိတယ္။ ဆုိေတာ့ အဲဒါေတြျပင္ႏုိင္မယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ ဒီဥပေဒက ပုိၿပီးေကာင္းလာမွာပါ။

0 comments: