BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, April 11, 2015

Burma's Parliament Watch Part (86)




(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၉၊ မတ္လ ၁၂ ရက္၊ ၂၀၁၅၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၄)

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္ အေ၀းၾကည့္

ေအာင္ဒင္

အပိုင္း (၈၆) အေရးတၾကီးလိုအပ္ေနေသာ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး ဥပေဒ (ခ)

(၂) ေလ့လာခြင့္အတိုင္းအတာ (Scope of Work)

ေနာက္အေရးၾကီးတာက ဘယ္ေလာက္က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ေလ့လာခြင့္ ရသလဲဆိုတာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕ ျပည္နယ္ (၁၄) ခု၊ ခ႐ိုင္ (၇၃) ခု၊ ျမိဳ႕နယ္ေပါင္း (၃၃၀)၊ ရပ္ကြက္နဲ႕ ေက်းရြာအုပ္စုေပါင္း (၁၃,၀၀၀) ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအႏွံ႕ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူေပါင္း (၂၉) သန္းနဲ႕ မဲ႐ံုေပါင္း (၄၀,၀၀၀) ေက်ာ္ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ သန္း (၃၀) ေက်ာ္အတြက္ မဲ႐ံုေပါင္း ၄၀,၀၀၀ (ေလးေသာင္း) ေက်ာ္ ရွိမယ္လို႕ ခန္႕မွန္းရပါတယ္။ ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာတုံးက ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ႏိုင္ငံတကာေလ့လာသူေတြကို မဲ႐ံုအနည္းငယ္ကိုသာ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ျပီး ေလ့လာခြင့္ျပဳပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈံးမ်ားအရ ႏိုင္ငံတကာေလ့လာသူမ်ားဟာ ျပည္တြင္းက လြတ္လပ္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ အကူအညီနဲ႕ မဲ႐ံုေပါင္း ေလးေသာင္းေက်ာ္ေလာက္ထဲက ၁၀ ရာခိုင္ႏႈံးခန္႕၊ အနည္းဆုံး မဲ႐ံု (၄,၀၀၀) ေလာက္ကို တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕ ျပည္နယ္မ်ားအလိုက္ ျဖန္႕က်က္ျပီး သူတို႕စိတ္ဝင္စား တဲ့ေဒသေတြကို သူတို႕ကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ျပီး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာခြင့္ရဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ေလ့လာခြင့္မေပးပဲ ေကာ္မရွင္က သတ္မွတ္ထားတဲ့ မဲ႐ံုအနည္းငယ္ကိုပဲ ေလ့လာခြင့္ျပဳမယ္ဆိုရင္ ေရြးေကာက္ပြဲရဲ့ မွ်တမႈကို မွန္မွန္ကန္ကန္ဆုံးျဖတ္ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါ။

(၃) ဆက္ဆံေရး (Relationship
)

ေနာက္ထပ္အေရးၾကီးတာက ေရြးေကာက္ပြဲေလ့လာသူမ်ားနဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ရဲ့ ဆက္ဆံေရး (Relationship) ျဖစ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ေရြးေကာက္ပြဲေလ့လာသူမ်ားဟာ ေရြးေကာက္ပြဲသန္႕ရွင္းမွ်တေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳခံရဖို႕အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ မဟာမိတ္မ်ားျဖစ္တယ္လို႕ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းလက္ခံထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေကာ္မရွင္က ဘယ္ေလာက္ပဲ လြတ္လပ္မွ်တျပီး ေရြးေကာက္ပြဲကို သန္႕ရွင္းေအာင္လုပ္ခ်င္ဦးေတာ့ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအတိုင္းအတာနဲ႕ ေပၚေပါက္ႏိုင္တဲ့ မသမာမႈေတြ၊ အားနည္းမႈေတြကို ေကာ္မရွင္ရဲ့ ဝန္ထမ္းအင္အားတစ္ခုတည္းနဲ႕ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာမဟုတ္ပါ။ အလားတူပဲ ျပည္သူလူထုကို ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး ပညာေပးရာမွာလည္း ေကာ္မရွင္ရဲ့ အင္အားတစ္ခုတည္းနဲ႕ မလုံေလာက္ႏိုင္ပါ။ ျပည္တြင္းျပည္ပ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈျဖင့္သာ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အမွားအယြင္းနည္းနည္းနဲ႕ ေအာင္ျမင္ျပီးေျမာက္ႏိုင္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူေတြရဲ့ စစ္ေဆးေစာင့္ၾကည့္မႈကို ခြင့္ျပဳတယ္ဆိုတာကိုက ေကာ္မရွင္ကို ဂုဏ္သိကၡာတက္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာ္မရွင္က ျပည္တြင္းျပည္ပေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႕မ်ားကို မဟာမိတ္မ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျပီး အဆင့္ဆင့္ေသာ ေကာ္မရွင္ခြဲမ်ား၊ မဲ႐ံုၾကီးၾကပ္သူမ်ား၊ တာဝန္ရွိသူမ်ားကိုလည္း ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားကို ေလးေလးစားစားဆက္ဆံဖို႕၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႕ ညႊန္ၾကားသင့္ပါတယ္။ 

အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရးအဖြဲ႕မ်ားကလည္း ပါတီစြဲ၊ ပုဂိၢဳလ္စြဲ၊ ကင္းရွင္းဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာျခင္းဟာ ေကာ္မရွင္ကို အျပစ္ရွာဖို႕၊ ေဝဘန္ဖို႕မဟုတ္၊ အမွားနည္းေအာင္ ကူညီဖို႕ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ မူဝါဒနဲ႕ ရပ္တည္ၾကရမွာပါ။ ေကာ္မရွင္နဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားၾကား ေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးတည္ေဆာက္ႏိုင္ရင္ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ပိုျပီးေခ်ာေမြ႕ေအာင္ျမင္မွာပါ။

(၅) မဲ႐ံုေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား စုေဆာင္းျခင္း (Recruit)

အလားတူအေရးၾကီးတာက ႏိုင္ငံတဝွမ္းက မဲ႐ံုမ်ားမွာ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်သြားေရာက္ေလ့လာမည့္ မဲ႐ံုေစာင့္ၾကည့္သူ (Election Monitors/ Poll Watchers) လုပ္အားေပးမ်ားကို စုေဆာင္းျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္မည့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအတြက္ မဲ႐ံုေပါင္း ၄,၀၀၀ ေလာက္ကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ အဆိုပါမဲ႐ံုတိုင္းမွာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပတဲ့ တစ္ေန႕လုံး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမည့္ လုပ္အားေပး ၄,၀၀၀ ေလာက္၊ မဲ႐ံုေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားကို ေဒသအလိုက္ အုပ္စုဖြဲ႕ျပီး ၾကီးၾကပ္ဖို႕နဲ႕ မဲ႐ံုေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားရဲ့ သတင္းေပးပို႕ခ်က္ေတြကို လက္ခံစုေဆာင္းမွတ္တမ္းတင္မည့္ လုပ္အားေပး ၄၀၀ ေလာက္၊ တိုင္းေဒသၾကီးမ်ားနဲ႕ ျပည္နယ္အလိုက္ ဗဟို႒ာနခြဲမ်ားမွာ ေဒသအလိုက္ေပးပို႕လာတဲ့ သတင္းေပးပို႕ခ်က္မ်ားကို စုေပါင္းမွတ္တမ္းတင္ျပီး ဗဟို႒ာနခ်ဳပ္ကို ဆက္လက္ေပးပို႕မည့္ လုပ္အားေပး ၂၀၀ ေလာက္၊ ဗဟို႒ာနခ်ဳပ္မွာ တစ္ႏိုင္ငံလုံးက သတင္းေပးပို႕ခ်က္မ်ားကို စုေပါင္းမွတ္တမ္းတင္မည့္ လုပ္အားေပး ၁၀၀ ေလာက္၊ စုစုေပါင္း လုပ္အားေပး ၅,၀၀၀ ေလာက္ အနည္းဆုံးလိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေလာက္မ်ားတဲ့ လုပ္အားေပးေတြကို တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္ကာလအတြင္းမွာ စုစည္းႏိုင္ဖို႕ဆိုတာ မလြယ္ကူလွပါ။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံလို စစ္အာဏာရွင္စနစ္လက္ေအာက္ကေန အရပ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို အသြင္ကူးေျပာင္းစႏိုင္ငံမွာ လုပ္အားေပးခ်င္ေပမည့္ အာဏာပိုင္မ်ားရဲ့ ျငိဳျငင္မႈ၊ သံသယျဖစ္မႈေတြကို စိုးရိမ္ထိတ္လန္႕ၾကမည့္ ျပည္သူေတြ အမ်ားၾကီး ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္တိုင္က  ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရးဟာ သန္႕ရွင္းမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ျမင္စြာက်င္းပႏိုင္ေရးကို အေထာက္အကူျပဳတဲ့ လိုအပ္တဲ့ တရားဝင္လုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္တယ္။ အဲဒီလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ပါဝင္ျခင္းဟာ ေရြးေကာက္ပြဲေအာင္ျမင္ေအာင္ ကူညီျခင္းျဖစ္လို႕ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တရားဝင္ပါဝင္ခြင့္ရွိတယ္လို႕  ဥပေဒျပ႒ာန္းျပီးအာမခံမွသာ လိုအပ္တဲ့ လုပ္အားေပးအေရအတြက္ကို စုေဆာင္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၆) ေလ့က်င့္သင္ၾကားျခင္း (Training)

ေရြးေကာက္ပြဲကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ပုဂိၢဳလ္မ်ား မျဖစ္မေနလိုက္နာရမည့္ က်င့္ဝတ္ကေတာ့ ဘက္မလိုက္မႈ (Non-partisan) (သို႕မဟုတ္) အတိအက်ၾကားေနမႈ (Neutrality) ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရဘက္ကိုျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ခုခုကိုျဖစ္ေစ အားေပးေထာက္ခံသူေတြရဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမႈဟာ ဘက္လိုက္မႈရွိႏိုင္ပါတယ္။ ၾကားေနမႈ၊ သမာသမတ္က်မႈ မရွိႏိုင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္မည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနနဲ႕ ၎တို႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ့ တာဝန္ရွိပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ လုပ္အားေပးမ်ားအားလုံးဟာ ဘယ္ဘက္ကိုမွ မလိုက္ပဲ၊ ဘယ္သူ႕ကိုမွ မ်က္ႏွာသာမေပးပဲ သတ္မွတ္ထားတဲ့ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားနဲ႕အညီ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္မတ္မတ္ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႕ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရမွာပါ။

မဲဆြယ္စည္းရုံးခြင့္မတိုင္မီကာလ၊ မဲဆြယ္စည္းရုံးေရးကာလ၊ ေရြးေကာက္ပြဲေန႕နဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲျပီး ေနာက္ပိုင္းကာလေတြမွာ ဘယ္အေၾကာင္းအရာေတြကို၊ ဘယ္အခ်က္အလက္ေတြကို ဘယ္လိုစံႏႈံးမ်ားနဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာရမလဲဆိုတာကိုလည္း ရွင္းလင္းျပတ္သားတဲ့ လမ္းညႊန္မႈေတြ၊ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈေတြ ျပဳလုပ္ေပးရမွာပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားက သမာသမတ္က်ျပီး ရွင္းလင္းျပတ္သားတဲ့ စံႏႈံးမ်ားနဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာျပီး အဖြဲ႕အစည္းဗဟို႒ာနခ်ဳပ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္၊ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္တင္ျပႏိုင္မွ အဖြဲ႕အစည္းအေနနဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲသုံးသပ္ခ်က္အစီရင္ခံစာေတြကို အဆင့္အတန္းရွိရွိ၊ မွန္ကန္တိက်စြာနဲ႕ အခ်ိန္မီ ထုတ္ျပန္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

0 comments: