BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 24, 2016

အစိုးရသစ္ႏွင့္ တရားစီရင္ေရး (၂)




(7 Day Daily ေန႕စဥ္သတင္းစာ၊ ဇန္နဝါရီလ ၂၄ ရက္၊ ၂၀၁၆, http://www.7daydaily.com/story/56398)
အစိုးရသစ္ႏွင့္ တရားစီရင္ေရး (၂)
ေအာင္ဒင္

# ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္လိုအပ္ျခင္း

အဂတိလိုက္စားမႈေတြ လႊမ္းမိုးေနဆဲျဖစ္တဲ့ တရားေရးမ႑ိဳင္ကို ေျဖာင့္မတ္ခိုင္မာေအာင္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းဖို႕အတြက္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္က ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ သမၼတက အဆိုျပဳသူမ်ားကို သတ္မွတ္ထားတဲ့အရည္အခ်င္းမ်ားနဲ႕ ကိုက္ညီရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ျငင္းပယ္ခြင့္မရွိတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ဖ်က္သိမ္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ သမၼတက ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ရာထူးမ်ားမွာ ခန္႕အပ္ဖို႕ အဆိုျပဳသူေတြကို အမ်ားျပည္သူ ေလ့လာသိရွိႏိုင္ေအာင္ အခ်က္အလက္
အျပည့္အစံု၊ ကိုယ္ေရးရာဇဝင္အျပည့္အစံုနဲ႕ ၾကိဳတင္ထုတ္ျပန္ေၾကျငာဖို႕၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကလည္း သက္ဆိုင္ရာ ေရးရာေကာ္မတီမ်ားကို သင့္ေတာ္တဲ့ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္းမွာ အဆိုျပဳခံရသူရဲ့ ေနာက္ေၾကာင္းရာဇဝင္ကို စနစ္တက် စံုစမ္းစစ္ေဆးရန္ တာဝန္ေပးဖို႕၊ ျပည္သူလူထုရဲ့ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားကို လက္ခံဖို႕၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားရဲ့ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႕၊ အဆိုျပဳခံရသူကိုယ္တိုင္ရဲ့ ရွင္းလင္းခ်က္ကို ၾကားနာပြဲမ်ားမွ တဆင့္ နားေထာင္ဖို႕၊ ပထမ ေကာ္မတီအဆင့္၊ ဒုတိယ လႊတ္ေတာ္တစ္ခုလုံးအဆင့္ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ဖို႕၊ စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ္႕လည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလုံး စိတ္တူကိုယ္တူ ျပင္ဆင္ႏိုင္ၾကဖို႕ အခ်ိန္တစ္ခု ေစာင့္ရဦးမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို မျပင္ဆင္ႏိုင္ေသးခင္မွာ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကို လြတ္လပ္မွန္ကန္ေအာင္ တည္ေဆာက္ဖို႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒရဲ့ ေဘာင္ထဲကေန ေဆာင္ရြက္သင့္တာကေတာ့ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံးရဲ့ အခန္းက႑ကို တိုးျမႇင့္္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။  

# ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံး၏ တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား

တရားစီရင္ေရးစနစ္တစ္ခုကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ (က) တရားလို သို႕မဟုတ္ တရားစြဲအဖြဲ႕အစည္းနဲ႕ တရားလိုေရွ႕ေန၊ (ခ) တရားခံနဲ႕ တရားခံေရွ႕ေန၊ (ဂ) အဆုံးအျဖတ္ေပးမယ္႕ တရားသူၾကီး ဆိုျပီး သုံးပြင့္ဆိုင္ ပါဝင္ေနတာ ေတြ႕ရမွာပါ။ ကာယကံရွင္တစ္ဦး သို႕မဟုတ္ တစ္ဖြဲ႕က တရားစြဲဆိုတဲ့ အမႈမ်ားကလြဲရင္ က်န္တဲ့အမႈအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက တရားလိုအျဖစ္ ပါဝင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က တရားလိုျဖစ္တဲ့အမႈေတြမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ တရားစြဲအဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ျပည္သူ႕ရဲတပ္ဖြဲ႕၊ အထူးစံုစမ္းစစ္ေဆးေရး
ဦးစီး႒ာန၊ အဂတိလိုက္စားမႈတိုက္ဖ်က္ေရးေကာ္မရွင္ စတဲ့ အစိုးရကိုယ္စားျပဳအဖြဲ႕မ်ားက တရားလိုမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ အမႈေတြအတြက္ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံးနဲ႕အဆင့္ဆင့္ေသာ ဥပေဒရုံးမ်ားမွ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားက တရားလို ေရွ႕ေနမ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က တရားခံျဖစ္ရင္လည္း အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္ဘက္က ခုခံကာကြယ္တဲ့ တရားခံေရွ႕ေနမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ဒီတရားစီရင္ေရးစနစ္မွာ တရားစြဲဆိုတဲ့ သို႕မဟုတ္ တရားစြဲခံရတဲ့ အစိုးရ႒ာနမ်ားနဲ႕ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ သမၼတက ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ရဲ့ သေဘာတူညီမႈနဲ႕ ခန္႕အပ္တာဝန္ေပးျပီး ဒုတိယေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကိုေတာ႔ သမၼတက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပစရာမလိုပဲ စိတ္ၾကိဳက္ခန္႕အပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကို တာဝန္ခံပါတယ္။ သမၼတသက္တမ္းအတိုင္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုတရားသူၾကီးခ်ဳပ္ကို တာဝန္မခံပါ။ အလားတူပဲ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံး လက္ေအာက္ခံ အဆင့္ဆင့္ေသာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ တရားသူၾကီးမ်ားရဲ့ လက္ေအာက္ခံဝန္ထမ္းမ်ား မဟုတ္ၾကပါ။ တရားစီရင္ေရးကိစၥေတြမွာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ား၊ ဥပေဒဝန္ထမ္းမ်ားဟာ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ တာဝန္ခံပါတယ္။ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္က တဆင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကို တာဝန္ခံရပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ လက္ရွိ တရားစီရင္ေရးစနစ္မွာေတာ့ အဆင့္ဆင့္ေသာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ တစ္ခါတစ္ရံမွာ အဆင့္ဆင့္ေသာ တရားသူၾကီးမ်ားရဲ့ လက္ေအာက္ခံမ်ားသဖြယ္ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ေနၾကပါတယ္။ တရားသူၾကီးမ်ားရဲ့ မေတာ္မတရားမႈမ်ားကို ေထာက္ျပေဝဘန္ရဲျခင္း မရွိပဲ တရားသူၾကီးမ်ားနဲ႕ ပူးေပါင္းျပီး အက်ိဳးစီးပြါးရွာေနၾကသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဦးေနဝင္းရဲ့ မဆလပါတီအစိုးရလက္ထက္မွာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ တရားသူၾကီးမ်ားကို အၾကံေပးရတဲ့ ဥပေဒဝန္ထမ္းမ်ားအျဖစ္သာ အဆင့္ေလွ်ာ့ခ်ခံခဲ့ရတဲ့ ဘဝကေန အခုထိ မလြတ္ေျမာက္ၾကေသးသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္မွာလည္း တရားလိုနဲ႕ တရားလိုေရွ႕ေန၊ တရားခံနဲ႕ တရားခံေရွ႕ေန၊ တရားသူၾကီး ဆိုတဲ့ သုံးပြင့္ဆိုင္ပံုသ႑န္ကို ေတြ႕ရမွာပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္က ျပည္သူ႕ကိုယ္စား တရားစြဲဆိုတဲ့ အမႈေတြမွာ သက္ဆိုင္ရာ ရဲတပ္ဖြဲ႕က တရားလို ျဖစ္ျပီး သက္ဆိုင္ရာအစိုးရေရွ႕ေနမ်ားက ျပည္သူဘက္က လိုက္တဲ့ ေရွ႕ေနမ်ား ျဖစ္ၾကတာလည္း အတူတူပါပဲ။

မတူတာက အေမရိကန္အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ သူတို႕ရဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အျပည့္အဝအသုံးခ်ျပီး အေထာက္အထားမခိုင္လုံတဲ့ အမႈမ်ား၊ သက္ေသမျပည့္စံုတဲ့အမႈမ်ား၊ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္လို႕ ေျဖာင့္ခ်က္ေပးရတဲ့အမႈမ်ား၊ မေတာ္မတရား လုပ္ၾကံဖန္တီးတဲ့အမႈမ်ား၊ ရဲမ်ားက က်င့္ဝတ္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ခ်ိဳးေဖာက္ျပီး ဖန္တီးတည္ေဆာက္တဲ့အမႈမ်ားကို တရားရုံးကို တင္ခြင့္မေပးပဲ ပယ္ခ်ရဲၾကတာပါ။ တရားခံအျဖစ္ အစြပ္စြဲခံရသူကိုလည္း သံသယအက်ိဳးအျပည့္အဝ ခံစားခြင့္ျပဳၾကပါတယ္။ တရားခံမွာ အျပစ္ရွိေၾကာင္း သက္ေသခိုင္လုံတာေတာင္မွ က်ဴးလြန္တဲ့ ျပစ္မႈဟာ မေျပာပေလာက္တဲ့ အမႈ၊ တိုင္းျပည္အက်ိဳးစီးပြါးနဲ႕ယွဥ္ျပီး ၾကီးမားတာမ်ိဳး မဟုတ္ရင္လည္း တရားရုံးတင္ဖို႕ သေဘာမတူၾကပါ။ တရားဆြဲခ်င္တဲ့ ရဲတပ္ဖြဲ႕က ဘယ္ေလာက္ပဲ အတိုက္အခံျပဳျပီး ေတာင္းဆိုပေစ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားဟာ သူတို႕ရဲ့ အမိန္႕အာဏာနဲ႕ အမႈအေတာ္မ်ားမ်ားကို ပယ္ခ်ရဲၾကပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ဥပေဒမွာလည္း အလားတူ တာဝန္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၂ (စ) မွာ "ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈမ်ားကို တရားရုံးသို႕ ဥပေဒႏွင့္အညီ တရားစြဲဆို တင္ပို႕ရမည္" ဆိုျပီး ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒီျပ႒ာန္းခ်က္အရ ရဲတပ္ဖြဲ႕ သို႕မဟုတ္ အစိုးရ႒ာနတစ္ခုခုက တရားစြဲဆိုဖို႕ ျပင္ဆင္တင္ျပလာတဲ့ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈေတြကို ဥပေဒနဲ႕ ညီ၊မညီ စစ္ေဆးဖို႕၊ တရားရုံးသို႕ တင္သင့္၊ မတင္သင့္ ဆုံးျဖတ္ဖို႕ဆိုတာ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္နဲ႕ အဆင့္ဆင့္ေသာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားရဲ့ တာဝန္ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၃ (ခ) မွာ "တရားရုံးတြင္ တရားစြဲဆိုထားေသာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈတြင္ အမႈတစ္ရပ္လုံးကို ျဖစ္ေစ၊ စြဲခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ျဖစ္ေစ၊ တရားခံတစ္ဦးဦးကို ျဖစ္ေစ ရုပ္သိမ္းရန္လိုအပ္ပါက ဥပေဒႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရမည္" လို႕ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၃ (ဂ) မွာ “တရားစြဲဆိုတင္ပို႕ျခင္းမျပဳႏိုင္ေသာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈမ်ားႏွင့္ စပ္လ်င္း၍ ပိတ္သိမ္းရန္ ဆုံးျဖတ္ရမည္" လို႕ ျပ႒ာန္းထားပါေသးတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံက အစိုးရေရွ႕ေနေတြ အဲဒီ တာဝန္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အမွန္တကယ္ ေက်ေက်ပြန္ပြန္ထမ္းေဆာင္ၾကမယ္ဆိုရင္ အခုေတြ႕ျမင္ေနရတဲ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားကို အစိုးရက တရားလိုအျဖစ္နဲ႕ အၾကိမ္ၾကိမ္ အခါခါ တရားစြဲဆိုျပီး ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္တာေတြ၊ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေလးေတြကို ပုဒ္မေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာနဲ႕ တရားစြဲဆိုထားတာေတြ ရွိမွာမဟုတ္ပါ။ အလားတူပဲ တရားစြဲအဖြဲ႕မ်ားက မထိမေတြ႕ရဲလို႕ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတတ္ၾကတဲ့၊ ဒါမွမဟုတ္ ဝတၱရားေက် အဖမ္းျပျပီး သက္ေသမခိုင္လံုလို႕ဆိုျပီး ျပန္လႊတ္ေပးတတ္ၾကတဲ့ မ်က္ႏွာၾကီးရာဇဝတ္မႈေတြကို တရားရုံးသို႕ မပို႕ပဲ ထိန္ခ်န္ထားၾကတာလဲ ရွိမွာမဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံးနဲ႕ အဆင့္ဆင့္ေသာအစိုးရေရွ႕ေနမ်ားကသာ အမႈဖြင့္ဖမ္းဆီးတဲ့ ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႕ ျပစ္ဒဏ္စီရင္ခ်က္ခ်မယ္႕ တရားသူၾကီးတို႕ရဲ့ ၾကားက မိမိတို႕ရဲ့ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑၊ တာဝန္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ျပတ္ျပတ္သားသား ရဲရဲရင့္ရင့္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကမယ္ဆိုရင္ တရားစီရင္ေရးစနစ္ဟာ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ေျဖာင့္မတ္လာႏိုင္ပါတယ္။

အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အစိုးရသစ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုတရားသူၾကီးခ်ဳပ္နဲ႕ တရားသူၾကီးမ်ားကို အစားထိုးခန္႕အပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ေပမယ္႕ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကိုေတာ့ အသစ္ခန္႕အပ္ျပီး ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံးနဲ႕ ဥပေဒရုံးအဆင့္ဆင့္ကို အသစ္ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရသစ္အေနနဲ႕ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီရဲ့ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ အစီရင္ခံစာမွာ အစိုးရကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ဥပေဒဝန္ထမ္းအဆင့္ဆင့္မွာလည္း ကြင္းဆက္ေတြရွိေနျပီး နားလည္မႈျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကေၾကာင္း ေထာက္ျပေဝဘန္တာကို သတိျပဳသင့္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို အထူးအေလးအနက္ျပဳျပီး အစိုးရသစ္က ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရုံးနဲ႕ ဥပေဒရုံးအဆင့္ဆင့္ကို ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းရာမွာ အရည္အခ်င္းအမွန္တကယ္ျပည့္ဝျပီး တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ရဲရဲရင့္ရင့္ တာဝန္ခံေဆာင္ရြက္မယ္႕ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ ဒုတိယ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္ ဥပေဒခ်ဳပ္မ်ားနဲ႕ အဆင့္ဆင့္ေသာ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ား၊ ဥပေဒဝန္ထမ္းမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးသင့္ေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါတယ္။ တကယ္လို႕ အစိုးရသစ္က ခန္႕အပ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္အပါအဝင္ အစိုးရေရွ႕ေနမ်ားရဲ့ မမွန္မကန္ျပဳမႈမ်ား၊ ဥပေဒအလြဲသုံးစားလုပ္မႈမ်ား၊ တာဝန္မေက်ပြန္မႈမ်ားကို စစ္ေဆးေဖာ္ထုတ္ေတြ႕ရွိရင္လည္း  ေက်ာသားရင္သား မခြဲျခားပဲ ျပတ္ျပတ္သားသား အေရးယူသင့္ပါတယ္။

(ဇန္နဝါရီလ ၁၈ ရက္၊ ၂၀၁၆)



0 comments: