BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 27, 2012

Burma's Parliament Watch Part Three



(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၃၊ အမွတ္ ၁၂၆၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၈၊ ဒီဇင္ဘာ ၂၇၊ ၂၀၁၂)
ျမန္မာႏိုင္ငံ ၏ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္အေ၀းၾကည့္

ေအာင္ဒင္

အပိုင္း (၃) ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ၾကီးမားျခင္း

၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၁၁ နဲ႕ ၁၄၃ မ်ားအရ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ နဲ႕ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွာ ဥကၠဌ နဲ႕ ဒု- ဥကၠဌ  မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲက ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ရျပီး အဆိုပါ  ဥကၠဌ နဲ႕ ဒု  ဥကၠဌ မ်ားဟာ သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ားရဲ့ အၾကီးအကဲမ်ားျဖစ္လာပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း တေလွ်ာက္လုံးမွာ လႊတ္ေတာ္အၾကီးအကဲမ်ားအတြက္ ေပးအပ္ထားတဲ့ အာဏာမ်ားက ၾကီးမား က်ယ္ျပန္႕လွတာမို႕ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ဟာ ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ား စုေပါင္းတာဝန္ယူျခင္း၊ စုေပါင္း ေခါင္းေဆာင္ျခင္း ဆိုတဲ့အသြင္မေဆာင္ပဲ ဥကၠဌမ်ား ဦးေဆာင္တဲ့ ဗဟိုဦးစီး စနစ္နဲ႕ ေမာင္းႏွင္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္၊ 


လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ မ်ားဟာ သူတို႕ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ တဲ့အခ်ိန္မွာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ား ေခၚယူႏိုင္ျပီး သူတို႕ၾကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အစည္းအေဝးမ်ားကို ရပ္ဆိုင္းႏိုင္ပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ားက်င္းပခ်ိန္မွာလဲ အစည္းအေဝးမ်ားကို ၾကီးၾကပ္ကြပ္ကဲပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္ ရဲ့ အျမဲတမ္းေကာ္မီတီ ေလးရပ္ ျဖစ္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မီတီ၊ ျပည္သူ႕ေငြစာရင္းေကာ္မီတီ၊ လႊတ္ေတာ္အခြင့္အေရးေကာ္မီတီ နဲ႕ အစိုးရ၏ အာမခံခ်က္မ်ား၊ ကတိမ်ား ႏွင့္ တာဝန္ခံခ်က္မ်ား စီစစ္ေရးေကာ္မီတီ မ်ားကို သူတို႕ စိတ္တိုင္းက် ကိုယ္စားလွယ္မ်ား နဲ႕ စိတ္ၾကိဳက္ဖြဲ႕စည္းတာဝန္ ေပးခြင့္ရွိပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္ ေရးရာေကာ္မီတီမ်ားကိုလဲ သူတို႕ စိတ္တိုင္းက် ကိုယ္စားလွယ္မ်ား နဲ႕ ဖြဲ႕စည္းျပီး သက္တမ္းသတ္မွတ္ ေပးႏိုင္၊ သက္တမ္းတိုးျမႇင့္ေပးႏိုင္ပါတယ္၊ အဲဒါအျပင္ လႊတ္ေတာ္ ေကာ္မရွင္မ်ား၊ အဖြဲ႕မ်ားကိုလဲ ၎တို႕ စိတ္တိုင္းက် ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္သူမ်ား နဲ႕ ဖြဲ႕စည္းျပီး သက္တမ္းသတ္မွတ္တာဝန္ေပးႏိုင္၊ လိုအပ္သလို သက္တမ္းတိုးျမႇင့္ေပးႏိုင္ပါတယ္၊ တခါ အစိုးရအဖြဲ႕က တာဝန္ရွိပုဂိၢဳလ္မ်ားကိုလဲ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးကို တက္ေရာက္ျပီး ႒ာနဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ကို ရွင္းလင္းတင္ျပဖို႕ နဲ႕ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖၾကားဖို႕ ဆင့္ေခၚႏိုင္ပါတယ္၊


လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ ႏွစ္ဦး (ဦးေရႊမန္း နဲ႕ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္) ဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ အျမင့္ဆုံး အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့ "အမ်ိဳးသား ကာကြယ္ေရး ႏွင့္ လံုျခဳံေရးေကာင္စီ" ရဲ့ အဖြဲ႕ဝင္ ၁၁ ဦးမွာ ပါဝင္တာမို႕ ဥပေဒျပဳေရးမွာ အျမင့္ဆုံးအာဏာေတြ ရထားတဲ့အျပင္ အျမင့္ဆုံး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာေတြကိုလဲ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိတာ ေတြ႕ရပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မ်ားကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုက ေပးအပ္ထားတဲ့ အာဏာေတြဟာ ဥပေဒျပဳေရးမွာေရာ၊အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာပါ မ်ားျပားလြန္းလွတာ ေတြ႕ရပါတယ္၊


အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္မွာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ နဲ႕ အထက္လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒တာဝန္မ်ားကို လူမ်ားစုအႏိုင္ရပါတီ ရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ (Majority Leader) က ရရွိပါတယ္၊ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကို လူမ်ားစုပါတီေခါင္းေဆာင္က Speaker of the House  ရာထူးနဲ႕  ဦးေဆာင္ပါတယ္၊ အထက္လႊတ္ေတာ္ ရဲ့ တရားဝင္ ဥကၠ႒က အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ရဲ့ ဒုတိယ သမၼတ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒုတိယ သမၼတ က အထက္လႊတ္ေတာ္ မွာ အေရးၾကီးတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းေတြကို မဲခြဲရာမွာ ေထာက္ခံ မဲ နဲ႕ ကန္႕ကြက္မဲ ညီမွ်ေနရင္ အဆုံးအျဖတ္မဲ ေပးႏိုင္ဖို႕သာျဖစ္ျပီး က်န္တဲ့အခ်ိန္ေတြမွာ လူမ်ားစုပါတီေခါင္းေဆာင္က တာဝန္ေပးတဲ့ အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ တစ္ေယာက္က ဥကၠ႒ (President Pro Tempore) အျဖစ္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္ရဲ့ အၾကီးအကဲက လူမ်ားစုပါတီေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေပမည့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ရဲ့ လႊတ္ေတာ္အၾကီးအကဲမ်ားဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံက လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားလို အႂကြင္းမဲ့ အာဏာမရွိၾကပါ၊ သူတို႕ဟာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး အခ်ိန္ဇယား ေရးဆြဲရာမွာ လူနည္းစုပါတီေခါင္းေဆာင္ (Minority Leader) မ်ားနဲ႕ ညွိႏိႈင္းေရးဆြဲရပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္ယနၱရား ၾကီးကို ေမာင္းႏွင္ရာမွာလဲ လႊတ္ေတာ္အၾကီးအကဲမ်ားရဲ့ ေအာက္မွာ အဆင့္ဆင့္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာပါတီအလိုက္ ေရြးခ်ယ္ျပီး စုေပါင္းေခါင္းေဆာင္မႈနဲ႕ ေမာင္းႏွင္ၾကတာပါ၊


လူမ်ားစုေခါင္းေဆာင္၊ လူနည္းစုေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ့ ေအာက္မွာ Whip လို႕ ေခၚတဲ့ ဒုတိယေခါင္းေဆာင္မ်ား ရွိျပီး အဲဒီ    Majority Whip နဲ႕ Minority Whip မ်ားက လႊတ္ေတာ္အလုပ္လုပ္ခ်ိန္ ရက္မ်ား (Congress in Session) အတြင္း ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို မဲခြဲမည့္ အခ်ိန္ဇယား (Floor Voting Schedule) ကို တာဝန္ခံ ျပင္ဆင္ၾကရတာပါ၊ သူတို႕ရဲ့ေအာက္မွာ တတိယအဆင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ပါတီမူဝါဒေရးရာေကာ္မီတီ ဥကၠ႒မ်ား (Policy Committee Chairs) နဲ႕ စတုတၳအဆင့္ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ပါတီ စံုညီအစည္းအေဝး ဥကၠ႒မ်ား (Conference Chairs) ရွိၾကပါတယ္၊ဒီေတာ့ လႊတ္ေတာ္အၾကီးအကဲ မ်ားက လႊတ္ေတာ္ယနၲရား မွန္မွန္လည္ပါတ္ႏိုင္ေအာင္ လိုအပ္တဲ့ လမ္းညႊန္မႈ ကိုပဲ ေပးျပီး လႊတ္ေတာ္ယနၲရားၾကီး တစ္ခုလုံးရဲ့ ေန႕စဥ္လုပ္ငန္းမ်ားကိုေတာ့ အဆင့္ဆင့္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက အေသးစိတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကတာပါ၊ 


ေအာက္လႊတ္ေတာ္မွာ ေရးရာေကာ္မီတီ (Committee ) ေပါင္း ၂၁ ခုရွိျပီး ဆပ္ေကာ္မီတီ (Sub Committee) ေပါင္း ၁၀၄ ခု ရွိပါတယ္၊ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ ေရးရာေကာ္မီတီေပါင္း ၂၀ နဲ႕ ဆပ္ေကာ္မီတီ ၇၃ ခု ရွိပါတယ္၊ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ နဲ႕အထက္လႊတ္ေတာ္ ပူးတြဲေကာ္မီတီ (Joint Committee) ၄ ခု ရွိပါတယ္၊အဲဒီ ေကာ္မီတီ ေတြ၊ ဆပ္ေကာ္မီတီ ေတြမွာ လူမ်ားစုပါတီ  နဲ႕ လူနည္းစုပါတီမ်ားက လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား အခ်ိဳးက်ပါဝင္ၾကပါတယ္၊ လူမ်ားစုပါတီ က ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးခံရသူက ေကာ္မီတီ၊ ဆပ္ေကာ္မီတီ ဥကၠ႒မ်ား (Chairperson) အျဖစ္ တာဝန္ယူၾကျပီး လူနည္းစုပါတီက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ (Ranking Member) နဲ႕ တိုင္ပင္ျပီး ေကာ္မီတီ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ၾကပါတယ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ သက္တမ္းမကုန္ဆုံးခင္ ႏႈတ္ထြက္သြားရင္၊ ေသဆုံးသြားရင္ ရာထူးဆက္ခံရမည့္ အစီအစဥ္ (U.S. Presidential Line of Succession) မွာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ က နံပါတ္ ၂ နဲ႕ အထက္လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ က နံပါတ္ ၃ မွာ ရွိတာကလြဲရင္ အေမရိကန္ ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္အၾကီးအကဲမ်ားမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ (Executive Power) မရွိပါ၊


အေမရိကန္ ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္မွာ လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္ေပါင္းအစည္းအေဝး (Joint Session of Congress ) ကို ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရဲ့ က်မ္းသစၥာက်ိမ္ဆိုပြဲ (Inauguration) နဲ႕ တစ္ႏွစ္ တစ္ခါ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ ရဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္၏အေျခအေန (State of the Union) အစီရင္ခံစာ တင္သြင္းရာမွာ၊ ျပည္ပက ထင္ရွားတဲ့ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို ဖိတ္ၾကားဂုဏ္ျပဳရာမွာပဲ က်င္းပေလ့ ရွိပါတယ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး ဆိုျပီး မၾကာခဏက်င္းပတာမ်ိဳး မရွိပါ၊ ဥပေဒၾကမ္း တစ္ခုကို အတည္ျပဳရာမွာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ နဲ႕ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ သီးျခားဆီ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ၾကျပီး မတူညီမႈ၊ ကြဲျပားမႈေတြ ရွိရင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္က ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ အတူတူပါဝင္တဲ့ ပူးတြဲေကာ္မီတီ တစ္ရပ္ (Conference Committee) ကို ဖြဲ႕စည္းျပီး မတူညီမႈေတြကို ညွိႏိႈင္းေျဖရွင္းၾကပါတယ္၊ ပူးတြဲေကာ္မီတီ ရဲ့ ညွိႏိႈင္းမႈနဲ႕ အားလုံးသေဘာတူတဲ့ အေျခအေနေရာက္ျပီဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္မွာ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္း တစ္ခုထဲကို ျပန္လည္ မဲခြဲျပီး အမ်ားစုေထာက္ခံမဲ ရရင္ သမၼတစီ ေပးပို႕ပါတယ္၊


လႊတ္ေတာ္ တခုခ်င္းရဲ့ အစည္းအေဝးေတြ (Floor Meeting) ကိုလဲ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလို ေန႕တိုင္းေခၚယူက်င္းပေနတာ မဟုတ္ပါ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားရဲ့ အဓိက တာဝန္ျဖစ္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္းမ်ား ေရး ဆြဲ ေရး၊ အစိုးရ႒ာနမ်ားရဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေဝဘန္ေရး နဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ ႏွစ္စဥ္အသုံးစားရိတ္ ခြဲေဝသတ္မွတ္ေရး လုပ္ငန္းေတြ ကို သက္ဆိုင္ရာ ေရးရာ ေကာ္မီတီ မ်ားမွာပဲ စတင္အေျချပဳ ေဆာင္ရြက္ၾကရတာပါ၊ အစိုးရက တင္သြင္းတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ မ်ားက တင္သြင္းတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အားလုံးေသာ ဥပေဒမူၾကမ္းမ်ားကို ေကာ္မီတီ အဆင့္မွာ စတင္ ေဆြးေႏြး၊ ျငင္းခုန္ ၾကတာပါ၊ ေကာ္မီတီ အဆင့္မွာ အေၾကအလည္ ေဆြးေႏြးျပီး မဲခြဲလို႕ အႏိုင္ရတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းမွပဲ လႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္လုံးက ဝိုင္းဝန္းေဆြးေႏြး၊ မဲခြဲ ႏိုင္တဲ့ အဆင့္ (Floor Debate and Voting) ကို ေရာက္တာပါ၊ ေကာ္မီတီအဆင့္မွာ အေရးနိမ့္သြားတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းမ်ားဟာ လႊတ္ေတာ္တစ္ခုလုံး မဲခြဲရမည့္အဆင့္ကို ေရာက္မလာေတာ့ပါ၊


ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ား က အစစအရာရာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတာမို႕ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မီတီ မ်ားရဲ့ အခန္းကဏၰဟာ အင္မတန္အားနည္းပါတယ္၊ အျမဲတမ္းေကာ္မီတီမ်ားကလဲ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ေလးခုသာ ဖြဲ႕ခြင့္ရွိျပီး က်န္တဲ့ ေကာ္မီတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္မ်ား၊ အဖြဲ႕မ်ားဟာ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ား က စိတ္တိုင္းက် သက္တမ္းသတ္မွတ္ျပီး ဖြဲ႕စည္းခြင့္၊ ကန္႕သတ္ခြင့္၊ ဖ်က္သိမ္းခြင့္၊ရွိတဲ့ ယာယီေကာ္မီတီ မ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လဲ ႏႈတ္ထြက္သြားတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာခံုရုံး က အဲဒီ ယာယီ ေကာ္မီတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္မ်ား၊ အဖြဲ႕မ်ားဟာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖြဲ႕မ်ားမဟုတ္ၾကဘူးလို႕ ဆုံးျဖတ္ခဲ့တာပါ၊ ေကာ္မီတီမ်ားကို စနစ္တက် တာဝန္ခြဲေဝ မေပးထားတာေၾကာင့္ မလိုအပ္ပဲ စံုညီအစည္းအေဝးေတြကို ေန႕စဥ္ေခၚယူေနရတာ တိုင္းျပည္အတြက္ ကုန္က်စားရိတ္ေတြ ၾကီးမားလွပါတယ္၊


ဒါေပမည့္လဲ ဒီေလာက္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒  မ်ားကို ဩဇာအာဏာေတြ အမ်ားၾကီးေပးထားျပီး မွ ကန္႕သတ္ထားေတြလဲ ရွိပါတယ္၊ အဲဒါကေတာ႕လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မ်ားဟာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ေတြအေပၚမွာ လုံးဝ ဩဇာ သက္ေရာက္မႈ မရွိတာပါပဲ၊လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ မ်ားဟာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အျမဲတမ္းေကာ္မီတီေတြ၊ အျခားေကာ္မီတီေတြ၊ ေကာ္မရွင္ေတြကို သူတို႕ စိတ္တိုင္းက် ဖြဲ႕စည္းတာဝန္ေပးခြင့္ရွိေပမည့္  ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၁၅ (ခ) နဲ႕ ၁၄၇ (ခ) အရ ကာကြယ္ေရး နဲ႕ လံုျခံုေရးရာ ကိစၥမ်ား၊ တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားနဲ႕ ပါတ္သက္ရင္ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံုေရးရာေကာ္မီတီ ကို တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ သာ ဖြဲ႕စည္းတာဝန္ေပးရမွာပါ၊ လုပ္ငန္းလိုအပ္ခ်က္မ်ားအရ တပ္မေတာ္သားမဟုတ္ေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုလဲ ထည့္သြင္း ဖြဲ႕စည္းႏိုင္သည္လို႕ ဆိုထားေပမည့္ လက္ေတြ႕မွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္မ်ားက လက္ခံလိမ့္မယ္ မထင္ပါ၊ ႏွစ္ႏွစ္တာ သက္တမ္းအတြင္း လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္မွာ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အျမဲတမ္းေကာ္မီ တီ ေတြ၊ အျခားေကာ္မီတီေတြ၊ ေကာ္မရွင္ ေတြကို ၾကည့္ေတာ့လဲ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္မွ မပါဝင္ပါ၊ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မ်ား ကတမင္တကာ မထည့္တာလဲ မျဖစ္ႏိုင္ပါ၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က သေဘာမတူလို႕ပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္၊ ဒီေတာ့ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္စလုံးမွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ဘယ္ေရးရာေကာ္မီတီ မွာမွမပါပဲ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မ်ား ထိေတြ႕ခြင့္မရွိတဲ့ သီးျခားအင္အားစုမ်ားအျဖစ္ ရပ္တည္ေနတာ အထင္အရွားျဖစ္ပါတယ္၊


ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ လႊတ္ေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုက လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားကို အာဏာအလြန္အမင္းေပးထားျပီး အထက္ကေအာက္ ကို (Top-down) စီးဆင္းတဲ့ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ (Centralization) ျဖစ္ေနပါတယ္၊ အဲဒီ စနစ္ကို ပယ္ဖ်က္ျပီး လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားရဲ့ အာဏာကို အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ ေလွ်ာ႔ခ်၊ ေရးရာေကာ္မီတီမ်ားကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြပိုေပးျပီး ေအာက္က အထက္ ကို (Bottom-up) ျပန္လည္ စီးဆင္းေစမွပဲ လႊတ္ေတာ္ဟာ အမွန္တကယ္ကို က်န္းမာသန္စြမ္းတဲ့ လူထုအက်ိဳးျပဳ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္၊


ေလးစားစြာ၊


ေအာင္ဒင္
ဒီဇင္ဘာ ၁၊ ၂၀၁၂

0 comments: