BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 22, 2014

Peace and Civil Society Part (4)

(မဇိၩမ ေန႕စဥ္သတင္းစာ၊ ေမလ ၂၂၊ ၂၀၁၄၊ ၾကာသပေတးေန႕၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၇)



ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား (၄)

ေအာင္ဒင္

#အခန္း (၅) ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲဆိုင္ရာ အာမခံခ်က္မ်ား (အဆက္)

"ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးျခင္း" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာလည္း ႏွစ္ဘက္သေဘာမတူညီမႈေတြ အေတာ္မ်ားလွပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ပူးတြဲ ေကာ္မီတီဖြဲ႕စည္းမႈမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲအဆင့္ဆင့္တြင္ ေဆြးေႏြးမည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားနဲ႕ ပါတ္သက္ပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား စတင္က်င္းပႏိုင္ေရးအတြက္ လိုအပ္ေသာ ပူးတြဲ ဦးေဆာင္ေကာ္မီတီႏွင့္ လုပ္ငန္းေကာ္မီတီမ်ားကို ႏွစ္ဖက္ပူးေပါင္း၍ ေအာက္ပါအတိုင္းဖြဲ႕စည္းရမည္ဟု စာခ်ဳပ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းခ်င္ပါတယ္။

(၁) ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ပူးတြဲဦးေဆာင္ေကာ္မီတီ၊
(၂) ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ပူးတြဲလုပ္ငန္းေကာ္မီတီ၊
(၃) ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ပူးတြဲအၾကံေပးေကာ္မီတီ၊
(၄) နည္းပညာဆိုင္ရာ အေထာက္အကူျပဳ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕မ်ား၊
(၅) အျခားလိုအပ္ေသာ ေကာ္မီတီမ်ား၊

အစိုးရဘက္ကေတာ့ ဒီအဆိုျပဳခ်က္ကို လက္မခံပဲ လိုအပ္သည့္ ေကာ္မီတီဖြဲ႕စည္းေရးကိစၥမ်ားကို "ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားဆိုင္ရာ မူေဘာင္ေရးဆြဲေရး" ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္မွ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးရန္ တန္ျပန္အဆိုျပဳထားပါတယ္။

ဒီကိစၥက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္နဲ႕ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးခိုင္မာေရးအတြက္ အေရးအၾကီးဆုံးျဖစ္တဲ့ "အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ" ဖြဲ႕စည္းေရးနဲ႕ တိုက္႐ိုက္ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က "ပူးတြဲဦးေဆာင္ေကာ္မီတီ" ကို အရင္ဖြဲ႕စည္းျပီး အဆိုပါ "ပူးတြဲဦးေဆာင္ေကာ္မီတီ" ကမွ "ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ" ကို ဖြဲ႕စည္း၊ တာဝန္နဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို သတ္မွတ္ေပးျပီး ဦးေဆာင္မႈေပးရမွာပါ။ အစိုးရဘက္ကေတာ့ "ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ" ကို "အစိုးရဗဟိုေကာ္မီတီ" ရဲ့  ဦးေဆာင္မႈ ခံယူေစခ်င္တာပါ။ 

က်ေနာ္ကေတာ့ ပူးတြဲေကာ္မီတီမ်ား ဖြဲ႕စည္းေရးကို အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းဖို႕ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္ဟာ သဘာဝက်တယ္လို႕ ယူဆပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က "ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈ အဆင့္ဆင့္တြင္ ေဆြးေႏြးရမည့္အေၾကာင္းအရာမ်ား" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ (က) ျပည္ေထာင္စု၏ ႏိုင္ငံေရးအရင္းခံျပသနာဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (ခ) ေျမယာပိုင္ဆိုင္ျခင္းႏွင့္ သဘာဝပါတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (ဂ) လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားျခင္းႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊(ဃ) ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ေဒသနၱရဖြံ႕ျဖိဳးေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (င) စီးပြါးေရးျပန္လည္ထူေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (စ) မူးယစ္ေဆးဝါးကင္းစင္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (ဆ) လံုျခံုေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ (ဇ) အျခားကိစၥရပ္မ်ား၊ ဆိုျပီး ထည့္သြင္းဖို႕ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ ျပီးေတာ့ "ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးသူမ်ားသည္ ပါဝင္သင့္သူမ်ားပါဝင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကို လႊတ္ေတာ္ျပင္ပတြင္ က်င္းပရန္ သေဘာတူၾကသည္" လို႕လည္း ထည့္သြင္းစာခ်ဳပ္ခ်င္ပါတယ္။

အစိုးရဘက္က သေဘာမတူပါ။ အစိုးရဘက္က "ျပည္ေထာင္စုမျပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္မႈ မျပိဳကြဲေရး ႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာတည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးတို႕ကို ထိခိုက္ေစႏိုင္မည့္ ကိစၥရပ္မ်ားမွအပ အျခားေဆြးေႏြးသင့္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားအားလုံးကို ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ထည့္သြင္းခြင့္ျပဳရန္" ဆိုတာကိုပဲ စာခ်ဳပ္ထဲမွာ ထည့္ခ်င္ပါတယ္။

က်ေနာ္႕အျမင္မွာေတာ့ အစိုးရဘက္က တင္ျပခ်က္ဟာ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ျဖစ္ပါတယ္။ "ေဆြးေႏြးရန္ ကိစၥရပ္မ်ား" ကို ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲဆိုင္ရာ မူေဘာင္မ်ားခ်မွတ္ေရး ေဆြးေႏြးေတာ့မွ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးသင့္ပါတယ္။ အဲဒီ မူေဘာင္မ်ား ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၊ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားလည္း ပါဝင္ရမွာျဖစ္ျပီး လက္နက္မဲ့ ျပည္သူမ်ားရဲ့ ကိုယ္စား လက္နက္ကိုင္မ်ားရဲ့  အႏိုင္က်င့္၊ ခ်ယ္လွယ္ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားအဆုံးသတ္ေရး သူတို႕ေဆြးေႏြးခ်င္တဲ့ ကိစၥရပ္မ်ားကို တင္ျပခြင့္ ရရမွာပါ။

ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ "သင့္ေလ်ာ္သည့္ အခန္းက႑အလိုက္" ပါဝင္သင့္သည့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ပါတ္သက္ျပီး အစိုးရဘက္က ေအာက္ပါအတိုင္း အဆိုျပဳပါတယ္။

(က) အစိုးရအဖြဲ႕၊ (ခ) လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ (ဂ) တပ္မေတာ္၊ (ဃ) ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအစုအဖြဲ႕မ်ား၊ (င) တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ (စ) စီးပြါးေရးအသင္းအဖြဲ႕မ်ား၊ (ဆ) အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ (ဇ) ပညာရွင္အစုအဖြဲ႕မ်ား၊

တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က ေအာက္ပါအတိုင္း ျပန္လည္အဆိုျပဳပါတယ္၊

(က) ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲအဆင့္ဆင့္တြင္ အစိုးရ၏ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ႏွင့္ တရားဝင္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအခ်ိဳးညီပါဝင္ၾကရမည္။
(ခ) အာဏာရပါတီမွလြဲ၍ က်န္ေသာတရားဝင္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲအဆင့္ဆင့္တြင္ သက္ဆိုင္ရာက႑အလိုက္ သင့္ေတာ္သလို ပါဝင္ေစရမည္။
(ဂ) အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ စီးပြါးေရးအသင္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ပညာရွင္အစုတို႕၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို  ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲအဆင့္ဆင့္တြင္ သက္ဆိုင္ရာက႑အလိုက္ သင့္ေတာ္သလို ပါဝင္ေစရမည္။

က်ေနာ္႕အျမင္မွာေတာ့ ႏွစ္ဘက္စလုံးရဲ့  အဆိုျပဳခ်က္မ်ားဟာ သိပ္မကြာျခားလွပါ၊ ညွိႏိႈင္းသေဘာတူႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ျပီး ညွိႏိႈင္းလို႕မရရင္ ဒီအခ်က္ကို အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္မွာ မထည့္သြင္းပဲ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈဆိုင္ရာ မူေဘာင္မ်ား ေဆြးေႏြးမွ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးသင့္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားက ေအာက္ပါအခ်က္ကို အဆိုျပဳပါတယ္။ အစိုးရဘက္က လက္မခံပါ။
(င) ျပည္ေထာင္စုညီလာခံတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ျခင္းဆိုင္ရာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ ရယူရန္အတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာရရွိထားရမည္။ ျပည္ေထာင္စုသေဘာတူညီခ်က္မ်ားအား ယင္းညီလာခံတြင္ ေဖာ္ေဆာင္အတည္ျပဳၾကမည္ျဖစ္ျပီး ညီလာခံမွ ထြက္ေပၚလာေသာ ေနာက္ဆုံးဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အဖြဲ႕အစည္းအေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ မူေဘာင္ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ တရားဝင္မည္ျဖစ္သည္။

ဒီကိစၥမွာ တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က ရည္မွန္းခ်က္ၾကီးမားလြန္းတယ္ထင္ပါတယ္။ အာဏာလက္ရွိ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္နဲ႕ တပ္မေတာ္က တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႕ အပစ္အခတ္ရပ္စဲျပီး၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားက်င္းပျပီး ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ဖို႕ သေဘာတူေပမည့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးခိုင္မာဖို႕နဲ႕ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေအာင္ျမင္ဖို႕ဆိုတာ ႏွစ္ဖက္စလုံးက လိုခ်င္တာေတြ အားလုံးကို အျပည့္အဝမရႏိုင္ဘူးဆိုတာ အေျခခံအားျဖင့္ သေဘာေပါက္လက္ခံထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ္လိုခ်င္သမွ်ကို တစ္ဘက္သတ္ ၾကိဳတင္ေၾကျငာတာ သဘာဝက်ေပမည့္ ဘာမွမေသခ်ာေသးတဲ့ ရလဒ္ကို ႏွစ္ဖက္သေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထိုးရမည့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ထဲ ထည့္သြင္းဖို႕ ေတာင္းဆိုတာကေတာ့ သဘာဝက်တယ္ မထင္ပါ။ 

အစိုးရဘက္ကလည္း ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျဖစ္ဖို႕ အာမခံႏိုင္မွာ ျဖစ္ေပမည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားက ဘယ္လိုရလဒ္ထြက္မယ္ဆိုတာ ဘယ္သူကမွ အာမမခံႏိုင္ပါ။ ထြက္ေပၚလာတဲ့ ရလဒ္မ်ားကိုလည္း တစ္ဘက္ဘက္က (သို႕မဟုတ္) ႏွစ္ဘက္စလုံးက လက္မခံႏိုင္တာမ်ိဳးလည္း ရွိႏိုင္ပါေသးတယ္။ ျပီးေတာ့လည္း ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ ေပၚေပါက္လာတဲ့ အစိုးရက ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေဘာင္ထဲက ေဆာင္ရြက္ေနတာျဖစ္ျပီး တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကလည္း သိသိရက္နဲ႕ ပါဝင္ေနၾကတာပါ။ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားရဲ့ ရလဒ္ေတြဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ ျဖစ္လာမယ္ဆိုတာကို အစိုးရက လက္ခံႏိုင္ေပမည့္ ဒီရလဒ္ေတြနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႕ကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအတိုင္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္မွာပါ။ ႏိုင္ငံေရးလမ္းျပေျမပံုမွာလည္း အဆင့္ (ဆ) မွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၌ အတည္ျပဳျခင္း ဆိုျပီး  ႏွစ္ဖက္သေဘာတူထားျပီးျဖစ္ပါတယ္။ ၾကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မၾကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကသာ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲရဲ့ ရလဒ္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရး တာဝန္အရွိဆုံးျဖစ္ပါတယ္။


 #အခန္း (၆) ေရွ႕ဆက္ေဆာင္ရြက္မည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား

ဒီအခန္းမွာ တိုင္းရင္းသားမ်ားက "အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္" ကို လက္မွတ္ေရးထိုးၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအား မတရားသင္းအျဖစ္ေၾကညာထားျခင္းမွ ပယ္ဖ်က္ေပးရန္နဲ႕ မတရားသင္းဥပေဒအရ တရားစြဲဆိုခံထားရသူမ်ား၊ အက်ဥ္းက်ေနသူမ်ားကို ျပန္လႊတ္ေပးဖို႕ ေတာင္းဆိုထားပါတယ္။ ႏွစ္ဘက္ အျပန္အလွန္ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးနဲ႕ နားလည္မႈမ်ား ျမင့္မားေရးအတြက္ လိုအပ္တာမို႕ အစိုးရဘက္က သေဘာတူသင့္ပါတယ္။

"ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္အစီအစဥ္မ်ား" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႕ တိုင္းရင္းသားမ်ားက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္လက္မွတ္ေရးထိုးခ်ိန္နဲ႕ ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္လက္မွတ္ေရးထိုးခ်ိန္မ်ားအၾကား တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားက ေဆာင္ရြက္မည္႕ အခ်က္ (၁၀) ခ်က္ကို ေတာင္းဆိုပါတယ္။ ပထမ (၈) ခ်က္မွာ "မိမိတို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေဒသအတြင္း ျပည္သူလူထု၏ လံုျခံုေရးႏွင့္ ေဒသတည္ျငိမ္ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ စီးပြါးေရးအေျခခံလုပ္ငန္းမ်ားေဖာ္ေဆာင္ျခင္း၊ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္ အျငင္းပြါးမႈမ်ားကို ေျဖရွင္းျခင္း၊ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္မႈႏွင့္ စီမံခန္႕ခြဲမႈလုပ္ငန္းမ်ား၊ ေျမေပၚေျမေအာက္သယံဇာတမ်ားထိန္းသိမ္းျခင္း၊ အၾကီးစားမဟုတ္ေသာ သယံဇာတစီမံခန္႕ခြဲျခင္းမ်ား၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းမႈမ်ား၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးစီမံကိန္းမ်ား၊ ေဒသဖြံ႕ျဖိဳးေရးႏွင့္ စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျပည္တြင္းျပည္ပအလႉရွင္မ်ားထံမွ အေထာက္အပံ့ရယူလုပ္ကိုင္ျခင္း၊ အမ်ိဳးသားစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ မူးယစ္ေဆးဝါးစိုက္ပ်ိဳးျခင္း၊ ထုတ္လုပ္ျခင္း၊ ေရာင္းဝယ္ျခင္း၊ သုံးစြဲျခင္းမ်ား ပေပ်ာက္ကင္းစင္ေရးအတြက္ ပညာေပး၊ တိုက္ဖ်က္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား" ကို "မိမိအဖြဲ႕အစည္းအစီအစဥ္ႏွင့္ ျဖစ္ေစ၊ အစိုးရႏွင့္ ညွိႏိႈင္း၍ျဖစ္ေစ” ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိရမယ္လို႕ ေတာင္းဆိုထားပါတယ္။ ၎အျပင္ "မိမိတို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေဒသအတြင္း" အၾကီးစားစီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ား၊ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈၾကီးမားေသာ ေဒသဖြံ႕ျဖိဳးေရးစီမံကိန္းမ်ား ခ်မွတ္ရာတြင္ ပါဝင္ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ခြင့္ရွိဖို႕ကိုလည္း ေတာင္းဆိုထားပါတယ္။ အစိုးရဘက္က သေဘာမတူပါ။

ဒီေနရာမွာ "မိမိတို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေဒသအတြင္း" ဆိုတဲ့ စကားရပ္ကို ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ဖြင့္သလဲ ဆိုတာနဲ႕ သက္ဆိုင္မယ္ထင္ပါတယ္၊ 

အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုျပီးရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ေဒသ သုံးမ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ (၁) အစိုးရတပ္မ်ားစိုးမိုးထားေသာ (အစိုးရ အာဏာသက္ေရာက္ေသာ) ေဒသမ်ား၊ (၂) တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားစိုးမိုးေသာ ေဒသမ်ားနဲ႕ (၃) ႏွစ္ဖက္ထိေတြ႕တိုက္ခိုက္ခဲ့ျပီး ယခုစစ္ပြဲမ်ားရပ္စဲရန္ သေဘာတူသည့္ အပစ္ရပ္ေဒသမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။
တကယ္လို႕ တိုင္းရင္းသားမ်ားေျပာတဲ့ "သက္ဆိုင္သည့္ေဒသ" ဆိုတာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား တပ္စခန္းခ် စိုးမိုးထားတဲ့ ေဒသဆိုရင္ ဒီေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းေတာင္းဆိုစရာမလိုအပ္ပါ၊ ဒါေပမည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႕ သက္ဆိုင္သည့္ ေဒသဆိုတာ ျပည္နယ္တစ္ခုလုံး၊ တိုင္းေဒသၾကီးတစ္ခုလုံး ဆိုရင္ေတာ့ အစိုးရဘက္က လက္မခံႏိုင္တာ သဘာဝက်ပါတယ္။ အပစ္ရပ္ေဒသေတြမွာ ဆိုရင္လည္း အစိုးရနဲ႕ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ား ပူးတြဲညွိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ရမွာပါ။ ဘက္တစ္ဘက္တည္းက သီးျခားေဆာင္ရြက္ဖို႕ မသင့္ေတာ္ပါ။

"ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၌ အတည္ျပဳျခင္း" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ အစိုးရဘက္က "(ဂ) ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈဆိုင္ရာ ေကာ္မီတီမ်ားဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ မူေဘာင္ခ်မွတ္ျခင္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူသည္" ဆိုျပီး ထည့္သြင္းဖို႕ အဆိုျပဳတာကို တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က သေဘာမတူပါ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ အစိုးရဟာ လႊတ္ေတာ္ကို တာဝန္ခံရတာမို႕ အစိုးရအေနနဲ႕ လႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းအတည္ျပဳခ်က္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားပါ သေဘာတူရမယ္ဆိုျပီး အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ထဲ ထည့္သြင္းေရးဆြဲစရာမလိုအပ္ပါ။

 


0 comments: