BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 23, 2014

Peace and Civil Society Part (5)

(မဇိၩမ ေန႕စဥ္သတင္းစာ၊ ေမလ ၂၃၊ ၂၀၁၄၊ ေသာၾကာေန႕၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၇)



ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား (၅)

ေအာင္ဒင္

#အခန္း (၇) အေထြေထြ

ဒီအခန္းမွာလည္း အစိုးရဘက္က "သေဘာတူညီခ်က္ပ်က္ျပယ္ျခင္း" ဆိုတာကို တင္သြင္းျပီး တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က "ျပန္လည္သုံးသပ္ျခင္း" ဆိုျပီး တင္ပါတယ္။ ႏွစ္ဖက္ အျပန္အလွန္သေဘာမတူၾကပါ။

အစိုးရဘက္က "သေဘာတူညီခ်က္ပ်က္ျပယ္ျခင္း" ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ "ဤသေဘာတူညီခ်က္ပါ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည့္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားႏွင့္ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကို တစ္ဖက္ဖက္မွ ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္း၊ လိုက္နာရန္ပ်က္ကြက္ျခင္းတို႕ကို လံုေလာက္ေသာ သက္ေသအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ရွိပါက ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးဗဟိုေကာ္မီတီ၏ အတည္ျပဳသည့္ေန႕မွစ၍ ပ်က္ျပယ္သည္" ဆိုျပီး ထည့္သြင္းခ်င္ပါတယ္။

ဒီစာပိုဒ္အတြက္ စိုးရိမ္မိပါတယ္။ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈ၊ ႏွစ္ (၆၀) ေက်ာ္ျပည္တြင္းစစ္ၾကီးကို ထာဝရအဆုံးသတ္ေရး ၾကိဳးပမ္းမႈဟာ အခက္အခဲေတြအမ်ားၾကီး ရွိမွာပါ။ ျပသနာေတြအမ်ားၾကီး ေတြ႕ဦးမွာပါ။ ေရွ႕မတိုး၊ ေနာက္မဆုတ္အေျခအေနေတြ။ ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားတဲ့ အခ်ိန္ကာလေတြ ရွိမွာပါ။ တစ္ဘက္နဲ႕ တစ္ဘက္ အျပန္အလွန္စြပ္စြဲျပီး သေဘာတူညီမႈေတြ ရုပ္သိမ္းရတာ လြယ္ပါ လိမ့္မယ္။ ဒါေပမည့္ ခက္ခက္ခဲခဲ တည္ေဆာက္ျပီးသား အေျခအေနတစ္ခုကို ပ်က္စီးျပီးမွ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ဖို႕ မလြယ္လွပါ။ စစ္ပြဲေတြ ျပန္ျဖစ္ရင္လည္း အနစ္နာရဆုံးက ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႕ ျပည္သူေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ အမွားအယြင္းေတြရွိရင္ေတာင္ အလြယ္တကူ ေနာက္ျပန္မဆုတ္ပဲ ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ့  ကူညီေစ့စပ္မႈနဲ႕ အမွားေတြကို ျပင္ျပီး ေရွ႕ခရီးဆက္မည့္ ေစတနာနဲ႕ သတိၱေတြ ရွိၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီစာပိုဒ္ဟာ အစိုးရက သီးျခားကိုင္စြဲရမည့္ ကိုယ္ပိုင္မူဝါဒသာ ျဖစ္ျပီး ႏွစ္ဘက္လက္မွတ္ထိုးရမည့္ စာခ်ဳပ္ထဲမွာ မပါဝင္သင့္ပါ။

တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က "ျပန္လည္သုံးသပ္ျခင္း" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႕ ေအာက္ပါ အခ်က္ (၃) ခ်က္ကို အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ အာဏာစတင္ သက္ေရာက္သည့္ေန႕မွစ၍ တစ္ႏွစ္တင္းတင္းျပည့္တဲ့အခ်ိန္မွာ ျပန္လည္သုံးသပ္ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ဖို႕ အဆိုျပဳပါတယ္။ အစိုးရဘက္က လက္မခံပါ။

(က) ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ အာဏာသက္ေရာက္ျပီးသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ ႏွစ္ဘက္တပ္မ်ား၏ စစ္ဆင္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကို လုံးဝရပ္တန္႕ျခင္းမရွိပဲ တနည္းနည္းျဖင့္ ဆက္လက္ျပဳလုပ္ေနျခင္း။
(ခ) ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ပါ အခ်ိန္ဇယားသတ္မွတ္ခ်က္အတိုင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း။ (ဥပမာ- သေဘာတူစာခ်ဳပ္အာဏာတည္ျပီး ရက္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ အေျခခံမူေဘာင္မရရွိျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈဆိုင္ရာ မူေဘာင္သေဘာတူျပီးေသာ္လည္း "ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ" ကို ရက္ေပါင္း ၉၀ အတြင္းေခၚယူရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း၊)
(ဂ) အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္ဆိုင္ရာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္မႈ အားနည္းျခင္း၊ ပ်က္ကြက္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚေနျခင္း။

ဒီအပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ကို အစိုးရနဲ႕ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ား လက္မွတ္ေရးထိုးျပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္း စာခ်ဳပ္ပါ သေဘာတူညီခ်က္အတိုင္း ပူးတြဲဦးေဆာင္ေကာ္မီတီ၊ ပူးတြဲလုပ္ငန္းေကာ္မီတီ၊ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ၊ ပူးတြဲအလုပ္အဖြဲ႕၊ ပူးတြဲအၾကံေပးအဖြဲ႕၊ စတဲ့ ပူးတြဲေကာ္မီတီေတြ ေပၚေပါက္လာျပီး အစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႕ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္မ်ား လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ပူးတြဲေဆာင္ရြက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမွာပါ၊ ႏွစ္ဖက္ပူးေပါင္းျပီး ေဆာင္ရြက္ေနၾကျပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပသနာေတြကို ပူးတြဲေကာ္မီတီအဆင့္ဆင့္မွာ ေျဖရွင္းၾကရမွာပါ။ ေႏွာင့္ေႏွးမႈ၊ ၾကံ့ၾကာမႈေတြလည္း ရွိမွာပါ။ တကယ္ေတာ့ "အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္" ကို အားလုံးသေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထိုးျပီးရင္ေတာင္မွ "အပစ္ရပ္တာကို" အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႕အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ ဖြဲ႕စည္းတာ၊ အဲဒီေကာ္မီတီရဲ့ တာဝန္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို ျပ႒န္းတာ၊ ႏွစ္ဘက္လိုက္နာရမည့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာက်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားကို ေရးဆြဲတာ၊ စတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ဇယားအတိုင္း ျပီးေျမာက္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႕ မလြယ္လွပါ။ တစ္ခါ "မူေဘာင္" ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါမွာလည္း အားလုံး သေဘာတူလက္ခံႏိုင္တဲ့ အထိ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ေဆြးေႏြးရဦးမွာပါ။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ ခိုင္မာေအာင္ ထိန္းသိမ္းျပီး ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအထိေရာက္ေအာင္ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ျဖတ္သန္းဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ တိုင္းရင္းသားမ်ားေတာင္းဆိုသလို "တစ္ႏွစ္ျပည့္တဲ့အခ်ိန္" မွာ "ျပန္လည္သုံးသပ္ဖို႕" မလိုအပ္ဘူးလို႕ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။ ပူးတြဲေကာ္မီတီမ်ားဟာ ပူးတြဲလုပ္ေဆာင္ဖို႕တင္မက ျပသနာမ်ား၊ အခက္အခဲမ်ားကို ပူးတြဲေျဖရွင္းျပီး ေရွ႕ခရီးဆက္ဖို႕ ပူးတြဲဖြဲ႕စည္းၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

#သေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း

ဒီေနာက္ဆုံးအဆင့္မွာလည္း ဘက္ ႏွစ္ဘက္၊ မူႏွစ္မ်ိဳး ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ အစိုးရဘက္က စာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးရာမွာ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႕တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေဘးခ်င္းယွဥ္လက္မွတ္ထိုးဖို႕ပဲ အဆိုျပဳပါတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ဘယ္သူ၊ ဘယ္ဝါ ျဖစ္ရမယ္ဆိုျပီး အေသးစိတ္မေဖာ္ျပပါ။

တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္ကေတာ့ လက္မွတ္ထိုးမည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။ (က) အစိုးရဘက္က (၁) သမၼတ (၂) ဒုသမၼတ ၂ ဦး၊ (၃) ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ (၄) အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ (၅) ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၊ (၆) ေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ (၇) ျပည္ေထာင္စုျငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္မီတီ ဒု-ဥကၠ႒မ်ား၊ (ခ) တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းအသီးသီးမွ (၁) ဥကၠ႒ သို႕မဟုတ္ အတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္မ်ား၊ (၂) စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္မ်ား ပါဝင္လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႕ တိုင္းရင္းသားမ်ားက အဆိုျပဳပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားက (ဂ) သက္ေသမ်ားအျဖစ္ (၁) ကုလသမဂၢအေထြေထြအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္၊ (၂) လက္ရွိတာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနၾကေသာ ဩဇာသက္ေရာက္မႈရွိသည့္ ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ (၃) သင့္ေလ်ာ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ (၄) ပါဝင္သင့္ပါဝင္ထိုက္ေသာ ဂုဏ္သေရရွိပုဂိၢဳလ္မ်ား ပါဝင္လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႕ကိုလည္း ေတာင္းဆိုၾကပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္က သဘာဝက်ပါတယ္။ ဒါေပမည့္ ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ားကို သက္ေသအျဖစ္ပါဝင္ေစဖို႕မွာ အလြန္ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မၾကီးေစခ်င္ပါ။ အဲဒီေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း သူတို႕သက္ဆိုင္ရာတိုင္းျပည္ရဲ့  အေရးကိစၥေတြနဲ႕ အလုပ္မ်ားေနၾကမွာမို႕ လာေစခ်င္တဲ့အခ်ိန္မွာ အားလုံးလာႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္ပါ။ ျပည္တြင္းက ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၊ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား သက္ေသအျဖစ္ ပါဝင္ဖို႕က ပိုျပီးအေရးၾကီးတယ္ထင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုလည္း သက္ေသအျဖစ္ ပါဝင္ေစသင့္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားက သက္ေသအျဖစ္လက္မွတ္ေရးထိုးသူမ်ားဟာ (၁) အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေစာင့္ၾကည့္ၾကီးၾကပ္ရာတြင္ ေလ့လာသူအျဖစ္ ပါဝင္ႏိုင္တယ္။ (၂) ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအေပၚ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား တင္ျပႏိုင္တယ္။ (၃) ျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္ သက္ေသအျဖစ္ ပါဝင္ႏိုင္တယ္။ ဆိုတဲ့ "သက္ေသအျဖစ္ ပါဝင္လက္မွတ္ေရးထိုးသူမ်ား၏ အခန္းက႑" ကို စာခ်ဳပ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းဖို႕ အဆိုျပဳထားေပမည့္ အစိုးရဘက္က လက္မခံပါ။ က်ေနာ္႕အျမင္မွာေတာ့ ထည့္သြင္းသင့္ပါတယ္။ ဒါေပမည့္ သက္ေသမ်ားဟာ ပူးတြဲေကာ္မီတီမ်ားရဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္၊ သေဘာတူညီမႈ ေတာင္းခံရန္နဲ႕ ပူးတြဲေကာ္မီတီမ်ားနဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။

#တည္ဆဲဥပေဒ ျပသနာ

စာခ်ဳပ္ရဲ့  စာပိုဒ္အခ်ိဳ႕မွာ အစိုးရဘက္က "တည္ဆဲဥပေဒ" ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို ထည့္သြင္းခ်င္ပါတယ္။ ေအာက္ပါ အခ်က္ (၃) ခ်က္ကို ၾကည့္ပါ။

၅၊ (ဇ) အပစ္ရပ္နယ္ေျမအတြင္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိစၥကို ညွိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ားကို တည္ဆဲ ဥပေဒႏွင့္ တရားစြဲဆိုအေရးယူရန္။
၈။ (က) အပစ္ရပ္နယ္ေျမမ်ားအတြင္း (ႏွစ္ဘက္) ဝန္ထမ္းမ်ား၊ အရပ္သားျပည္သူမ်ား စိုးရိမ္ေၾကာင့္က်မႈ မရွိပဲ လြတ္လပ္စြာသြားလာႏိုင္ေရး၊ ကုန္စည္မ်ား လြတ္လပ္စြာစီးဆင္းႏိုင္ေရးတို႕ကို တည္ဆဲ ဥပေဒႏွင့္အညီ ခြင့္ျပဳရန္။
၂၅။ (က) အစိုးရသည္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ (သို႕မဟုတ္) အဖြဲ႕အစည္းကိုမွ် တည္ဆဲ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းမွအပ ဤအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသေဘာတူစာခ်ဳပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးအေရးယူမႈမ်ား မျပဳလုပ္ရန္ သေဘာတူညီသည္။ 

တိုင္းရင္းသားမ်ားက "တည္ဆဲဥပေဒ" ဆိုတဲ့ စကားလုံးသုံးတာကို လက္မခံခ်င္ၾကပါ။ ဒါဟာျဖင့္ အစိုးရက သူတို႕ကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုကို လက္ခံေအာင္ သိမ္းသြင္းတာျဖစ္တယ္လို႕ ယူဆၾကပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြက တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ႕ အပစ္ရပ္ေဒသေနျပည္သူမ်ားရဲ့  အက်ိဳးစီးပြါး၊ လံုျခံုေရးနဲ႕ ပါတ္သက္ပါတယ္။ ဥပေဒတစ္ခုခုေတာ့ ရွိရမွာပါ။ ဒါေပမည့္ "တည္ဆဲဥပေဒ" ဆိုတဲ့ စကားလုံးက အလြန္က်ယ္ျပန္႕ပါတယ္။ 

စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က ျပ႒န္းခဲ့တဲ့ "မတရားသင္းအက္ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ိဳးစီးပြါးကို ဟန္႕တားကာကြယ္သည့္ဥပေဒ၊ အေရးေပၚစီမံခ်က္ အက္ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေတာ္လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ဥပေဒ" စတဲ့ မတရား၊ မမွ်တတဲ့ ဥပေဒေတြက "တည္ဆဲ" ပါ၊ ဒါ့အျပင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ထဲမွာ ျပ႒န္းခဲ့တဲ့ "အၾကမ္းဘက္မႈတိုက္ဖ်က္ေရးဥပေဒ"၊ ဧည့္စာရင္းမတိုင္ရင္အေရးယူႏိုင္တဲ့ "ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးဥပေဒ" မ်ားကလည္း "တည္ဆဲဥပေဒ" ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရရဲ့ တည္ဆဲဥပေဒ ဆိုတာကို တိုင္းရင္းသားမ်ားက လက္မခံႏိုင္တာပါ။  အစိုးရရဲ့ တည္ဆဲဥပေဒကို လက္မခံရင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားရဲ့ ကိုယ္ပိုင္ဥပေဒကို အသုံးျပဳမွာလား။ ဒါလည္း မျဖစ္သင့္ပါ။ အပစ္ရပ္ေဒသမ်ားမွ ျပည္သူမ်ားရဲ့  အက်ိဳးစီးပြါး၊ လံုျခံုေရး၊ တည္ျငိမ္ေရးနဲ႕ လြတ္လပ္မႈမ်ားအတြက္ ႏွစ္ဘက္တပ္ဖြဲ႕မ်ား ညွိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္တာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။  




#ဤခရီး မနီးလွပါ

တကယ္ေတာ့ အပစ္အခပ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ကို သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္ရင္ေတာင္မွ အပစ္အခတ္ ခ်က္ျခင္းရပ္စဲမွာ မဟုတ္ပါ။ စာခ်ဳပ္ပါ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားအရ
(၁) လက္မွတ္ေရးထိုးျပီးသည့္ေန႕မွ (၁၄) ရက္အတြင္း (သို႕မဟုတ္) ႏွစ္ဘက္သေဘာတူ သတ္မွတ္ထားသည့္ ရက္အတြင္း အစိုးရနဲ႕ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ား ထပ္မံေတြ႕ဆံုျပီး အပစ္အခပ္ရပ္စဲေရး အခ်ိန္ဇယား သတ္မွတ္ရမွာပါ။
(၂) ပူးတြဲေကာ္မီတီအဆင့္ဆင့္ကို ဖြဲ႕စည္းရဦးမွာပါ။ အဲဒီ ပူးတြဲေကာ္မီေတြကို ဖြဲ႕စည္းရန္ အခ်ိန္ကာလ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိေသးပါ။
(၃) အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မီတီ တစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္းျပီး တာဝန္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ သတ္မွတ္ေပးရဦးမွာပါ၊ ဘယ္သူက ဖြဲ႕စည္းေပးမွာလဲ၊ ဘယ္အဖြဲ႕အစည္းကို တာဝန္ခံရမလဲဆိုတာ သေဘာမတူၾကေသးသလို ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဖြဲ႕စည္းမွာလဲဆိုတာ စာခ်ဳပ္ထဲမွာ မပါေသးပါ။
(၄) အျပန္အလွန္လိုက္နာၾကရမည့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ က်င့္ဝတ္မ်ားႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို စာခ်ဳပ္လက္မွတ္ ေရးထိုးျပီး (၁) လအတြင္း ေရးဆြဲျပဌန္းရမွာပါ။
အထက္ပါအဆင့္ေတြ ျပီးမွပဲ တစ္ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စတင္အသက္ဝင္မွာပါ။ အထက္ပါ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအတြက္ ႏွစ္ဘက္ေဆြးေႏြးပြဲေတြ အၾကိမ္ၾကိမ္က်င္းပရဦးမွာ ျဖစ္ျပီး သေဘာတူညီခ်က္ေတြ ရဖို႕ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာဦးမွာပါ။ အလားတူပဲ (၅) မူေဘာင္ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို လက္မွတ္ေရးထိုးျပီး ရက္ (၆၀) အတြင္း က်င္းပမယ္ဆိုေပမည့္ အားလုံးလက္ခံသေဘာတူညီတဲ့ မူေဘာင္ေတြရဖို႕ အၾကိမ္မ်ားစြာ ေဆြးေႏြးၾကရဦးမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ စာခ်ဳပ္ထဲမွာ သေဘာတူၾကသလို လက္မွတ္ေရးထိုးျပီး ရက္ေပါင္း (၉၀) အတြင္း "ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား" စတင္ႏိုင္ဖို႕ သိပ္မလြယ္လွပါ။ 

မလြယ္လွေသာ္လည္း မပ်က္စီးသြားေစဖို႕ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့  ပါဝင္ပတ္သက္မႈကို အေရးတၾကီးလိုအပ္ေနပါျပီ။ လက္ရွိအတိုင္း အစိုးရလုပ္ငန္းေကာ္မီတီ (UPWC) နဲ႕ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားရဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ (NCCT) တို႕ ေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္းတာကို ဒီအတိုင္းပဲ ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကမယ္ဆိုရင္ ေနာက္ထပ္ လေပါင္းမ်ားစြာ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ ေသာင္မတင္၊ ေရမက် ျဖစ္ေနဦးမွာပါ။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုယ္တိုင္ UWPC နဲ႕NCCT ရဲ့ အစည္းအေဝးထဲ ဝင္ထိုင္၊ ေဆြးေႏြးသမွ်ကို အသိသက္ေသလုပ္၊ သေဘာထားကြဲသမွ်ကို ၾကားဝင္ျဖန္ေျဖေပးျပီး ႏွစ္ဘက္စလုံးကို သီးျခားစီေတြ႕ဆံု၊ အညီအမွ် ေမတၱာရပ္ခံ၊ ဖိအားေပးႏိုင္မွ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္မွာပါ။ ဒီအဆင့္ကို မေအာင္ျမင္သ၍ ေနာက္အဆင့္ေတြကို ဘယ္လိုမွ မေရာက္ႏိုင္ပဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕ အလွမ္းေဝးေနၾကရဦးမွာပါ။ 

တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွာ ကုလသမဂၢနဲ႕ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ တရုတ္၊ အိနိၵယ၊ ျဗိတိန္အစိုးရမ်ားရဲ့  ကိုယ္စားလွယ္မ်ား သက္ေသအျဖစ္ပါဝင္ဖို႕ ေတာင္းဆိုတာ ၾကားသိရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီႏိုင္ငံျခားအစိုးရမ်ားက ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွာ သက္ေသအျဖစ္ ပါဝင္ၾကရင္ေတာင္မွ ႏွစ္ဘက္သေဘာတူေရးနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး အက်ိဳးရွိမယ္မထင္ပါ၊ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရကိုယ္စားလွယ္ေတြက ဘက္ႏွစ္ဘက္စလုံးကို သံတမန္စကားလုံးေတြေျပာျပီး ေျဖာင္းျဖ႐ံုေလာက္ပဲ လုပ္ႏိုင္ၾကမွာပါ၊ အမွန္တကယ္ သက္ေသအျဖစ္ လိုအပ္ေနတာက ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႕ ျပည္သူမ်ားရဲ့ အက်ိဳးစီးပြါးအတြက္ မာနေတြ၊ အာဃာတေတြကို အျပန္အလွန္ေလွ်ာ့ခ်ျပီး အေပးအယူညွိႏိႈင္းရမည့္ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ လက္နက္ကိုင္အင္အားစုႏွစ္စုက အတၱေတြ၊ မာနေတြကို ေရွ႕တန္းတင္ျပီး မလိုအပ္ပဲ တင္းမာေနၾကတာေတြ၊ အျပန္အလွန္ျခိမ္းေျခာက္ၾကတာေတြ၊ မျဖစ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေတာင္းဆိုၾကတာေတြကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဘန္မဲ့ လက္နက္မဲ့ျပည္သူမ်ားရဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒါေၾကာင့္မို႕ က်ေနာ္ကေတာ့ "၈၈ မ်ိဳးဆက္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပြင့္လင္းလူ႕အဖြဲ႕အစည္း" ရဲ့  ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး ပါဝင္ပါတ္သက္မႈကို ၾကိဳဆိုေထာက္ခံပါတယ္။ ဒီထက္ပိုျပီး ပါဝင္ပါတ္သက္ဖို႕ကိုလည္း ေတာင္းဆိုပါတယ္။ အစိုးရဘက္နဲ႕ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုလည္း "၈၈ ျငိမ္းပြင့္" အပါအဝင္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားက စလို႕ ပါဝင္ၾကဖို႕ တရားဝင္ဖိတ္ေခၚရန္ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႕ ႏိုင္ငံသားအားလုံးမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။

ေလးစားစြာ၊

ေအာင္ဒင္
ေမလ ၁၆၊ ၂၀၁၄
 
(မဇိၩမ ေန႕စဥ္သတင္းစာတြင္ ေမလ ၁၉ မွ ၂၃၊ ၂၀၁၄ အထိ ၅ ရက္ဆက္တိုက္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။)
 


0 comments: