(7 Day သတင္းဂ်ာနယ္။ ဇြန္လ ၂၃ ရက္၊ ၂၀၁၅)
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအတြက္
ေမးခြန္းမ်ား (၇)
ေအာင္ဒင္
#အစိုးရ၏
အခန္းက႑ႏွင့္ ပါတ္သက္၍
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ အစိုးရက ဘယ္ေလာက္ၾကီးသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာအထိ
လူထုရဲ့ ဘဝေတြမွာ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ေနသလဲဆိုတာကလည္း အင္မတန္အေရးၾကီးပါတယ္။ အစိုးရအဖြဲ႕ၾကီးက
သိပ္ၾကီးမားလြန္းျပီး ျပည္သူလူထုရဲ့ ဘဝကို ေမြးဖြားခ်ိန္ကေန ေသဆုံးခ်ိန္အထိ ပါဝင္ပါတ္သက္ေနရင္
စည္းကမ္းတင္းၾကပ္လြန္းတဲ့ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသားေလးေတြလို
ျပည္သူလူထုရဲ့ ဘဝေတြ ကန္႕သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးေတြဟာ
တင္းၾကပ္တဲ့ စည္းကမ္းေတြ၊ ျပင္းထန္တဲ့ အေရးယူမႈေတြေအာက္မွာ မရွင္သန္ႏိုင္ပါ။ အစိုးရအဖြဲ႕က
အရမ္းကို ေသးေကြး၊ အရမ္းကို အားနည္းရင္လည္း ျပည္သူလူထုက အစိုးရအေပၚ ေလးစားမႈမရွိေတာ့ပဲ
မင္းမဲ့စ႐ိုက္ေတြ အားေကာင္းလာႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ့ အခြင့္အေရး
(Individual’s Rights) က လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလုံးရဲ့ အခြင့္အေရး (Society’s Rights)
ကို လႊမ္းမိုးသြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွာ အာဏာရမည့္ အစိုးရအသစ္ဟာ
ဘယ္လိုအစိုးရမ်ိဳးျဖစ္မယ္ဆိုတာကို ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၾကမည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားက ျပည္သူလူထုကို
ၾကိဳတင္အသိေပးဖို႕ တာဝန္ရွိပါတယ္။
လက္ရွိ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရကိုေတာ့ ၾကီးမားတဲ့ အစိုးရ
(Big Government) လို႕ ဆိုရမွာပါ။ သမၼတ ၁ ေယာက္၊ ဒု-သမၼတ ၂ ေယာက္၊ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္အပါအဝင္
ဝန္ၾကီး ၃၇ ဦး၊ ဒု-ေရွ႕ေနခ်ဳပ္အပါအဝင္ ဒု-ဝန္ၾကီး ၆၂ ဦးနဲ႕ အင္မတန္ၾကီးမားတဲ့ အစိုးရအဖြဲ႕ၾကီးျဖစ္ပါတယ္။
ဝန္ၾကီးအဆင့္နဲ႕ တန္းတူတဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ ၁ ဦး၊ အဂတိလိုက္စားမႈတိုက္ဖ်က္ေရးေကာ္မရွင္ဥကၠ႒
၁ ဦး၊ ဒုတိယဝန္ၾကီးအဆင့္ရွိတဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ ၁၀ ဦး၊ အဂတိလိုက္စားမႈတိုက္ဖ်က္ေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္
၁၄ ဦးတို႕လည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဒီအစိုးရအဖြဲ႕ၾကီးရဲ့ လစာနဲ႕ ခံစားခြင့္မ်ား၊ အေဆာင္အေယာင္မ်ား၊
အေျခြအရံမ်ား၊ အသုံးစရိတ္မ်ားအတြက္တင္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘ႑ာေငြရဲ့ ပမာဏအေတာ္မ်ားမ်ားကို ႏွစ္စဥ္သုံးစြဲေနရတာပါ။
အစိုးရအဖြဲ႕က ၾကီးမားလြန္းေတာ့ တိုင္းျပည္ရဲ့ အေရးကိစၥအားလုံးကို
စီမံခန္႕ခြဲေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတစ္ဦးရဲ့ ဘဝမွာ ေမြးဖြားတာနဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရေဆး႐ံုက
ေမြးစာရင္းရယူျပီး တရားဝင္ လူျဖစ္ခြင့္ေတာင္းရပါတယ္။ ရပ္ကြက္အာဏာပိုင္ထံမွာ အိမ္ေထာင္စုစာရင္းမွာ
အမည္ထည့္သြင္းရပါတယ္။ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ျပည့္တဲ့အခါ အစိုးရထံမွာ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကဒ္ေလွ်ာက္ရပါတယ္။
အစိုးရေက်ာင္းမွာတက္ျပီး အစိုးရစစ္တဲ့ စာေမးပြဲေျဖရပါတယ္။ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ကို အစိုးရက
ဆုံးျဖတ္ပါတယ္။ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္း၊ မေကာင္းကို အစိုးရရဲစခန္းနဲ႕ အာဏာပိုင္မ်ားက
ဆုံးျဖတ္ေပးပါတယ္။ ကိုယ့္အိမ္မွာ မဟုတ္ပဲ အျခားအိမ္တစ္အိမ္မွာ အလည္အပတ္သြားရင္း ညအိပ္ရရင္
ရပ္ကြက္အာဏာပိုင္ကို အေၾကာင္းၾကားရပါတယ္။ ဆႏၵျပခ်င္ရင္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခ်င္ရင္ အစိုးရထံ
ခြင့္ေတာင္းရပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ျပဳတဲ့အခါ အစိုးရတရားရုံးက တရားသူၾကီးေရွ႕ေမွာက္မွာ လက္မွတ္ထိုးရပါတယ္။
ကိုယ္ပိုင္စီးပြါးေရးလုပ္မယ္ဆိုရင္ အစိုးရ႒ာနအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတြ၊ လိုင္စင္ေတြ
ယူရပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ႕ အစိုးရျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒမ်ား၊ အမိန္႕မ်ားအားလုံးကို
လိုက္နာရပါတယ္။ မလိုက္နာရင္၊ အမွားအယြင္းရွိရင္ အစိုးရရဲက ဖမ္းဆီးျပီး အစိုးရတရားရုံးက
ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္လို႕ အစိုးရအက်ဥ္းေထာင္မွာ အက်ဥ္းက်ရပါတယ္။ အစိုးရကို အခြန္ေဆာင္ရပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားကို ေခတၱခဏသြားရရင္ အစိုးရသံရုံးကိုသြားျပီး အလုပ္လုပ္တာ
မဟုတ္ေၾကာင္း ေထာက္ခံစာေတာင္းရပါတယ္။ ေသေတာ့လည္း အစိုးရက်န္းမာေရး႒ာနမွာ ေသစာရင္းသြင္းရပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္အဖို႕ အစိုးရနဲ႕ မပါတ္သက္ပဲ လြတ္လပ္စြာရွင္သန္ဖို႕ အခြင့္အေရးနည္းပါးလွပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္က်င့္သုံးျပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရနဲ႕ တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား အၾကား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို
စနစ္တက် ခြဲေဝက်င့္သုံးၾကမယ္ဆိုရင္ လက္ရွိ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရလက္ေအာက္က ဝန္ၾကီး႒ာန အေတာ္မ်ားမ်ားကို
ဖ်က္သိမ္းပစ္၊ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ႏိုင္မွာပါ။
ဥပမာအားျဖင့္ "ပညာေရး" နဲ႕ ပါတ္သက္လို႕ တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕
ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားကသာ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသအလိုက္ ပညာေရးကို တိုက္႐ိုက္ကိုင္တြယ္သင့္ျပီး
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရရဲ့ "ပညာေရးဝန္ၾကီး႒ာန" က ပညာေရးမူဝါဒနဲ႕ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးကိုသာ
ကိုင္တြယ္မယ္ဆိုရင္ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပံုလို ဦးစီး႒ာနေတြ အမ်ားၾကီးနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းစရာ မလိုအပ္ပါ။
"က်န္းမာေရး" ဟာလည္း တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားက တိုက္႐ိုက္ကိုင္တြယ္သင့္တဲ့
အေရးကိစၥျဖစ္ျပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရရဲ့ "က်န္းမာေရးဝန္ၾကီး႒ာန" ကေတာ့
"က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ မူဝါဒနဲ႕ သင္ၾကားေရး၊ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ား" ကိုသာ အာ႐ံုစိုက္မယ္ဆိုရင္
လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပံုကို အမ်ားၾကီး ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ "ျပည္ထဲေရး" ဟာလည္း
တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားက သက္ဆိုင္ရာ ေဒသအလိုက္ အာဏာသက္ေရာက္သင့္ျပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရရဲ့
"ျပည္ထဲေရး ဝန္ၾကီး႒ာန" ကေတာ့ ျပည္ေထာင္စုအက်ဥ္းေထာင္မ်ားနဲ႕ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရးကိစၥမ်ားကိုသာ
တာဝန္ယူသင့္ပါတယ္။ မီးသတ္တာကအစ၊ ေဒသအလိုက္ ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႕ ေဒသႏၲရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက တာဝန္မယူသင့္ပါ။
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ကို အျပည့္အဝက်င့္သုံးျပီး
အစိုးရက ဝါဒျဖန္႕ခ်ီေရးလုပ္စရာမလိုအပ္လို႕ "ျပန္ၾကားေရးဝန္ၾကီး႒ာန" ဆိုတာ
မလိုအပ္ေတာ့ပါ။ ေစ်းကြက္စီးပြါးေရးစနစ္ကို က်င့္သုံးျပီး ပုဂၢလိကစီးပြါးေရးကို အားေပးတဲ့
ႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ "သမဝါယမဝန္ၾကီး႒ာန"၊ "စက္မႈဝန္ၾကီး႒ာန"၊
"သတၱဳတြင္းဝန္ၾကီး႒ာန" ေတြ မရွိသင့္ပါ။ ျပည္နယ္အစိုးရေတြကို သူတို႕ေဒသေတြက
ထြက္တဲ့ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတမ်ားထုတ္လုပ္မႈနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး ပါဝင္ဆုံးျဖတ္ခြင့္၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ေတြ
မွ်ေဝေပးမယ္ဆိုရင္၊ ေဒသအလိုက္ အခြန္ေကာက္ခံခြင့္ေတြ တိုးျမႇင့္ေပးမယ္ဆိုရင္ "နယ္စပ္ေရးရာဝန္ၾကီး႒ာန"
ဆိုတာ ရွိစရာမလိုအပ္ပါ။ "အားကစား" ဆိုတာလည္း တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား
လက္ေအာက္မွာပဲ ရွိသင့္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ျပိဳင္ပြဲမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာျပိဳင္ပြဲမ်ားအတြက္
"အမ်ိဳးသားအိုလံပစ္ေကာ္မတီ" ဖြဲ႕စည္းထားရင္ လံုေလာက္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရမွာ
"အားကစားဝန္ၾကီး႒ာန" ဖြဲ႕စည္းဖို႕ မလိုအပ္ပါ။
"ရထားပို႕ေဆာင္ေရးဝန္ၾကီး႒ာန" နဲ႕ "ပို႕ေဆာင္ေရးဝန္ၾကီး႒ာန"
ဆိုတဲ့ ဝန္ၾကီး႒ာန ႏွစ္ခုကို ေပါင္းျပီး တစ္ခုတည္းဖြဲ႕စည္းသင့္ပါတယ္။ "ဆက္သြယ္ေရး၊
သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ နည္းပညာဝန္ၾကီး႒ာန" နဲ႕ 'သိပံၸႏွင့္ နည္းပညာဝန္ၾကီး႒ာန"
ႏွစ္ခုကို ေပါင္းျပီး တစ္ခုတည္း ဖြဲ႕စည္းသင့္ပါတယ္။ "လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားဝန္ၾကီး႒ာန"
နဲ႕ "စြမ္းအင္ဝန္ၾကီး႒ာန" ႏွစ္ခုကို ေပါင္းျပီး တစ္ခုတည္းအျဖစ္ ဖြဲ႕စည္းသင့္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရုံး ဝန္ၾကီး႒ာန (၆) ခု မလိုအပ္ပါ။ တစ္ခုေလာက္ပဲ ရွိသင့္ပါတယ္။
"လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္းဝန္ၾကီး႒ာန" နဲ႕ "ေမြးျမဴေရး၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္
ေက်းလက္ေဒသဖြံ႕ျဖိဳးေရးဝန္ၾကီး႒ာန" တို႕ကို တစ္ခုတည္းအျဖစ္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းသင့္ပါတယ္။
"ဟိုတယ္ႏွင့္ ခရီးသြားလာေရးဝန္ၾကီး႒ာန" ဆိုတာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဆင့္မွာ
မရွိသင့္ပါ။
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက ဝန္ၾကီး႒ာနေတြအမ်ားၾကီးဖြဲ႕စည္းျပီး
တိုင္းျပည္ရဲ့ အေရးကိစၥမွန္သမွ်ကို ရပ္ကြက္/ေက်းရြာအဆင့္ကေန ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္အထိ အရာရာမွာ
ဩဇာသက္ေရာက္ေနတာဟာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းေဒသၾကီးနဲ႕
ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား၊ ခ႐ိုင္နဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း/ေဒသမ်ားမွ ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရမ်ားကို
အားနည္းေစပါတယ္။ ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရမ်ားရဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို စြက္ဖက္ရာေရာက္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအတြင္းမွာလည္း ဗ်ဴရိုကေရစီယႏၲရားၾကီးက ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႕ျပီး ထိေရာက္မႈအားနည္းတတ္ပါတယ္။
အဂတိလိုက္စားမႈၾကီးမားတတ္ပါတယ္။ အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈေတြ မ်ားျပားတတ္ပါတယ္။ တာဝန္ယူရ၊
တာဝန္ခံရတာေတြမ်ားလြန္းလို႕ တာဝန္ပ်က္ကြက္တာ၊ တာဝန္မေက်တာ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကိစၥတစ္ခုအတြက္
တာဝန္ရွိတဲ့ ႒ာနက တစ္ခုထက္မက ရွိေနတတ္လို႕ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေႏွာင့္ေႏွးၾကံ့ၾကာေစတတ္ပါတယ္။
သန္႕ရွင္းေသာအစိုးရ (Clean Government) ျဖစ္ဖို႕၊ ေကာင္းမြန္ေသာအုတ္ခ်ဳပ္မႈ (Good
Governance) ျဖစ္ဖို႕ မလြယ္ကူလွပါ။ဝန္ထမ္းေတြမ်ားလြန္းတဲ့အတြက္ သူတို႕အတြက္ အျငိမ္းစားယူၾကတဲ့အခါမွာ
ပင္စင္လစာေပးရတာလည္း အလြန္မ်ားျပားပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္အစိုးရသစ္ကေတာ့ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရေလာက္ မၾကီးမားပဲ
တိုင္းျပည္အတြက္ သင့္ေတာ္သေလာက္ပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႕ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရနဲ႕
တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားအၾကား အာဏာခြဲေဝအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုို မွန္မွန္ကန္ကန္က်င့္သုံးႏိုင္လိမ့္မယ္လို႕
ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ့ ဘဝမွာ လိုအပ္သေလာက္ပဲ စြက္ဖက္ျပီး ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရမ်ားကို
ပိုျပီးအားေပးႏိုင္လိမ့္မယ္လို႕ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ႕ဘ႑ာကို အလြန္႕အလြန္မျဖဳန္းတီးတဲ့
ေသးငယ္ျပီး ထိေရာက္တဲ့ အစိုးရ (Small and Effective Government) ျဖစ္ဖို႕ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားက သူတို႕အာဏာရရင္ ဘယ္လိုအစိုးရမ်ိဳးဖြဲ႕စည္းမယ္ဆိုတာကို
သိခ်င္ပါတယ္။ ။။။။
0 comments:
Post a Comment