BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 14, 2015

Burma's Parliament Watch Part (92)



ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို အနီးၾကည့္ အေ၀းၾကည့္

ေအာင္ဒင္

အပိုင္း (၉၂) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ 

ဥပေဒအရဖြဲ႕စည္းေသာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား (င)

#လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ႏွင့္ ပဲရစ္မူဝါဒမ်ား (Paris Principles)

ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားဆိုတာ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္က ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ ပဲရစ္ျမိဳ႕ေတာ္မွာ က်င္းပတဲ့ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲကေန ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာ စံထားရမည့္ မူဝါဒေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ပဲရစ္ျမိဳ႕အစည္းအေဝးမွာ ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ မူဝါဒေတြကို ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံၾကီးက တရားဝင္အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားမွာ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ အရည္အေသြးႏွင့္ တာဝန္ခံမႈ (Competence and Responsibilities)၊ ဖြဲ႕စည္းပံု၊ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႕ အမ်ားစုကို ကိုယ္စားျပဳမႈ (Composition and Guarantees of Independence and Pluralism)၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈနည္းလမ္းမ်ား (Methods of Operation) နဲ႕ အဆင့္အတန္းႏွင့္ အာဏာသက္ေရာက္မႈ (Status of Commissions with Quasi-Jurisditional Competence) ေတြနဲ႕ပါတ္သက္ျပီး စံျပဳရမည့္ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ၾကတဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားဟာ ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားနဲ႕အညီ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္လႈပ္ရွားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ 

#အရည္အေသြးႏွင့္ တာဝန္ခံမႈမ်ားႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္

ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားမွာ အရည္အေသြး၊ တာဝန္ခံမႈမ်ားနဲ႕ ပါတ္သက္လို႕ ႏိုင္ငံေတာ္လူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားဟာ လူ႕အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ဖို႕နဲ႕ ျမႇင့္တင္ဖို႕ လံုေလာက္တဲ့ အရည္အေသြးနဲ႕ တာဝန္ခံမႈမ်ား ျပည့္ဝရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံရဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာျဖစ္ေစ၊ သီးျခားျပ႒ာန္းတဲ့ ဥပေဒမွာျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေတာ္လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ရဲ့ တည္ရွိမႈနဲ႕ က်ယ္ျပန္႕တဲ့ ေဆာင္ရြက္ခြင့္အတိုင္းအတာကို ျပ႒ာန္းေပးဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္တစ္ခုမွာ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ေရး၊ ျမႇင့္တင္ေရးနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ၎အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ့ တာဝန္ေပးခ်က္အရျဖစ္ေစ၊ မိမိအဖြဲ႕အစည္း၏ ကိုယ္ပိုင္တာဝန္ယူမႈအရျဖစ္ေစ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား၊ အစီရင္ခံစာမ်ား၊ ထင္ျမင္သုံးသပ္ခ်က္မ်ား တင္သြင္းႏိုင္ရပါမယ္။ ၎တင္ျပခ်က္မ်ားကို ျပည္သူလူထုသိျမင္ေအာင္ ထုတ္ျပန္ျခင္းနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီးေတာ့လည္း ကိုယ္ပိုင္ဆုံးျဖတ္ခြင့္ရွိရပါမယ္။ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဟာ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အတည္ျပဳျပီးသား တည္ဆဲဥပေဒမ်ားကို ေလ့လာျပီး လူ႕အခြင့္အေရးကို ျခိမ္းေျခာက္တဲ့၊ ေဖာက္ဖ်က္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားပါဝင္ရင္ ၎ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ရုပ္သိမ္းေပးဖို႕၊ ျပင္ဆင္ေပးဖို႕ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕အစည္းကို ေတာင္းဆိုႏိုင္ရပါမယ္။ အလားတူပဲ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္က စဥ္းစားေနဆဲ ဥပေဒၾကမ္းေတြမွာ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးစံခ်ိန္၊ စံညႊန္းမ်ားနဲ႕ မကိုက္ညီတဲ့ အခ်က္ေတြ ပါဝင္ေနရင္ ျပင္ဆင္ဖို႕၊ ရုပ္သိမ္းဖို႕ ေတာင္းဆိုႏိုင္ရပါမယ္။ ႏိုင္ငံတဝွမ္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကို မ်က္ေျခမျပတ္စံုစမ္းေလ့လာျပီး အစိုးရက အေရးယူေဆာင္ရြက္ေအာင္ သတိေပးႏိုင္ရပါမယ္။ 

သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံအစိုးရက သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးပါဝင္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးစာခ်ဳပ္မ်ား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားနဲ႕ အညီ က်င့္ၾကံေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႕အစိုးရကို အၾကံေပးႏိုင္ရပါမယ္။ ကမၻာ႕ကုလသမဂၢနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရက တင္ျပရန္ရွိတဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအစီရင္ခံစာမ်ားမွာ တိုင္းျပည္ရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးအေျခအေနကို အမွန္အတိုင္း ေဖာ္ျပႏိုင္ဖို႕ ကူညီျပင္ဆင္ေပးႏိုင္ရပါမယ္။ လူ႕အခြင့္အေရးအစီရင္ခံစာမွာ တင္ျပတဲ့ အစိုးရရဲ့ သေဘာထားကို လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္က သေဘာမတူရင္လည္း ေကာ္မရွင္ရဲ့ သေဘာမတူမႈကို လြတ္လပ္ရဲရင့္စြာ ထုတ္ျပန္ႏိုင္ရပါမယ္။ ႏိုင္ငံရဲ့ ပညာေရးစနစ္မွာ လူ႕အခြင့္အေရးကို ဘာသာရပ္တစ္ခုအေနနဲ႕ ေက်ာင္းသားတိုင္း သင္ၾကားေလ့လာႏိုင္ဖို႕ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းေတြ ျပင္ဆင္ေပးႏိုင္ရပါမယ္။ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚရာမွာ အဓိကအေျခခံ အေၾကာင္းတရားျဖစ္တဲ့ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ က်ား/မ၊ အသက္အရြယ္၊ အဆင့္အတန္း ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြကို အမ်ားျပည္သူ သတိျပဳဖို႕နဲ႕ ေရွာင္က်ဥ္ႏိုင္ဖို႕အေရး ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳ ပညာေပးႏိုင္ရပါမယ္။

အထက္ပါ မူဝါဒမ်ားနဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္တဲ့အခါ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေကာ္မရွင္ဟာ အခုအခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ညႊန္ၾကားတဲ့ အမႈကိစၥမ်ားနဲ႕ ေကာ္မရွင္ကို တိုက္႐ိုက္ေပးပို႕လာတဲ့ တိုင္ၾကားခ်က္မ်ားကိုသာ စံုစမ္းစစ္ေဆးျပီး ေကာ္မရွင္ကိုယ္တိုင္က ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳျပီး စံုစမ္းစစ္ေဆးတာ မေတြ႕ရပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ေၾကးနီစီမံကိန္း ဆႏၵျပမႈမွာ အသတ္ခံရတဲ့ ေဒၚခင္ဝင္းရဲ့ ကိစၥကို သမၼတရဲ့ ညႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္း စံုစမ္းစစ္ေဆးခဲ့ေပမည့္ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ေၾကးနီစီမံကိန္းဝန္းက်င္ေဒသက ျပည္သူမ်ားရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈေတြကို စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္းမရွိပါ။ တည္ဆဲဥပေဒမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္မွာ စဥ္းစားေနတဲ့ ဥပေဒမ်ားမွာ ပါဝင္တဲ့ သို႕မဟုတ္ ပါဝင္ႏိုင္တဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ရာေရာက္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ဖို႕အေရး ၾကိဳးစားအားထုတ္တာ မေတြ႕ရပါ။ လက္ရွိအေျခအေနမွာကိုပဲ ႏိုင္ငံတကာလူ႕အခြင့္အေရးစံႏႈံးမ်ားနဲ႕ မကိုက္ညီတဲ့ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒၾကမ္းမ်ား လႊတ္ေတာ္ကို ေရာက္ရွိေနပါျပီ။ ေကာ္မရွင္ရဲ့ ကန္႕ကြက္မႈ၊ အၾကံေပးမႈေတြ၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားက လႊတ္ေတာ္ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီမ်ားနဲ႕ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈေတြ မေတြ႕ရပါ။

မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒၾကမ္းမ်ားနဲ႕ပါတ္သက္ျပီး လူ႕အခြင့္အေရး႐ႉေထာင့္ကေန ေကာ္မရွင္ရဲ့ သုံးသပ္ခ်က္၊ ရပ္တည္ခ်က္ကို အမ်ားျပည္သူသိရွိေအာင္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာျခင္း မရွိပါ။ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒမ်ားကို ရဲရဲတင္းတင္းကန္႕ကြက္လို႕ ျခိမ္းေျခာက္ၾကိမ္းေမာင္းခံေနရတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေခါင္းေဆာင္မ်ားဘက္က ရပ္တည္ကာကြယ္ျခင္းမရွိပါ။ ျပည္တြင္းက အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို ကာကြယ္ဖို႕မဆိုထားနဲ႕၊ တိုင္းျပည္ရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးအေျခအေနကို လာေရာက္စံုစမ္းရင္း ယုတ္ယုတ္မာမာ ဆဲဆိုၾကိမ္းေမာင္းခံရတဲ့ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးကိုယ္စားလွယ္ ရန္ဟီလီဘက္ကေတာင္ ရပ္တည္ကာကြယ္ႏိုင္ျခင္းမရွိပါ။  ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ က်ယ္ျပန္႕နက္႐ိႈင္းစြာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး၊ က်ား/မ၊ အသက္အရြယ္၊ အဆင့္အတန္း ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြကို တားဆီးဖို႕ ျပည္သူလူထုအၾကား ပညာေပးစည္းရုံးလံႈ႕ေဆာ္တာ မေတြ႕ရပါ။ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္မွ အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားနဲ႕ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးတာ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တာေတြ မေတြ႕ရပါ။ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေက်ာင္းသားထုဆႏၵျပမႈမ်ား၊ အလုပ္သမားထုရဲ့ အခြင့္အေရးေတာင္းဆိုမႈမ်ား၊ လယ္သမားထုရဲ့ ေျမယာသိမ္းဆည္းခံရမႈမ်ားမွာ လူ႕အခြင့္အေရး႐ႉေထာင့္ကေန သမၼတကို အၾကံေပးတာ၊ ထင္ျမင္ခ်က္တင္ျပတာ မေတြ႕ရပါ။

အထက္ပါ လိုအပ္ခ်က္မ်ားဟာ တကယ္ေတာ့ "အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒ" မွာ ေကာ္မရွင္က ေဆာင္ရြက္ရမည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားအျဖစ္ ျပ႒ာန္းထားျပီးျဖစ္တာမို႕ ဥပေဒရည့္ အားနည္းခ်က္မဟုတ္ပဲ ေကာ္မရွင္ရဲ့ အားနည္းခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။

#ဖြဲ႕စည္းပံု၊ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႕ အမ်ားစုကို ကိုယ္စားျပဳမႈ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္

ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားအရ ႏိုင္ငံေတာ္လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္မ်ားကို ဖြဲ႕စည္းရာမွာ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ေရး၊ ျမႇင့္တင္ေရးနဲ႕ တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕လႊမ္းျခံုကိုယ္စားျပဳႏိုင္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ (သို႕မဟုတ္) အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား၊ လြတ္လပ္ေသာေရွ႕ေနအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လြတ္လပ္ေသာ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ထင္ရွားသည့္သိပံၸညာရွင္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပညာရွင္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ စတဲ့ အင္အားစုမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသူမ်ားနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းရမယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အတြက္ လံုေလာက္တဲ့ ရန္ပံုေငြကို သက္ဆိုင္ရာအစိုးရက ခြဲေဝေပးရမွာ ျဖစ္ေပမည့္ ေကာ္မရွင္က အစိုးရထိန္းခ်ဳပ္မႈမပါပဲ ရန္ပံုေငြကို စီမံခန္႕ခြဲခြင့္ရွိရပါတယ္။ အစိုးရထံမွ ရန္ပံုေငြရယူတာကလြဲလို႕ ေကာ္မရွင္ဟာ အစိုးရနဲ႕ မသက္ဆိုင္ပဲ သီးျခားလြတ္လပ္မႈရွိရပါမယ္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားဟာ သမၼတရဲ့ သက္တမ္းနဲ႕ မသက္ဆိုင္ပဲ ဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းသတ္မွတ္တဲ့ သက္တမ္းအတိုင္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ရပါမယ္။ 

"အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒ" မွာ ေကာ္မရွင္ရဲ့ အစိုးရထံမွ လံုေလာက္တဲ့ ရန္ပံုေငြေတာင္းခံခြင့္ကို ျပ႒ာန္းထားသလို ေငြေရးေၾကးေရးနဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိစၥေတြမွာ အစိုးရရဲ့ စြက္ဖက္မႈမပါပဲ လြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ေတြ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားရဲ့ သက္တမ္းကိုလည္း (၅) ႏွစ္သတ္မွတ္ထားျပီး ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားကို သက္တမ္းႏွစ္ၾကိမ္အထိ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ေရြးခ်ယ္ရာမွာလည္း အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးနဲ႕ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားကို သင့္တင့္မွ်တစြာ ပါဝင္ေစရမည္လို႕လည္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒါေပမည့္ လက္ရွိ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား ေရြးခ်ယ္မႈကေတာ့ ပဲရစ္မူဝါဒမ်ားနဲ႕ေရာ၊ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒနဲ႕ပါ မညီညြတ္လွပါ။

ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ (၁၁) ဦးစလုံးဟာ အျငိမ္းစားအစိုးရအရာရွိၾကီးမ်ားျဖစ္ၾကျပီး အရပ္ဘက္လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ေရွ႕ေနအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အလုပ္သမား/လယ္သမား သမဂၢမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ထင္ရွားေသာသိပံၸပညာရွင္မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ မပါဝင္ပါ။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ေကာက္ခံခဲ့တဲ့ ေနာက္ဆုံးသန္းေခါင္စာရင္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အမ်ိဳးသမီးဦးေရက အမ်ိဳးသားဦးေရထက္ ပိုမ်ားပါတယ္။ ဒါေပမည့္ (၁၁) ဦး ေကာ္မရွင္မွာ အမ်ိဳးသမီး ႏွစ္ေယာက္ပဲ ပါဝင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ လူဦးေရစုစုေပါင္းမွာ ဗမာလူမ်ားစုက (၆၀) ရာခိုင္ႏႈံးနဲ႕ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ားက (၄၀) ရာခိုင္ႏႈံးခန္႕ရွိတယ္လို႕ ခန္႕မွန္းၾကပါတယ္။ ဒါေပမည့္ (၁၁) ဦးေကာ္မရွင္မွာ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ားထဲက (၂) ဦးသာ ပါဝင္ပါတယ္။ (ဒါကလည္း နံမည္ေတြကို ၾကည့္ျပီး ဦးဝင္းျမ/ဦးဝင္းမရ ကို ရခိုင္လူမ်ိဳး၊ ဦးစိုင္းဘုန္းျမင့္ကို ရွမ္းလူမ်ိဳးအျဖစ္ ခန္႕မွန္းၾကည့္တာပါ။)

ဥပေဒမွာ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ ေရြးခ်ယ္ရာမွာ ထားရွိရမည့္ စံေတြကို သတ္မွတ္ရာမွာ "လူ႕အခြင့္အေရး ျမႇင့္တင္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာအေတြ႕အၾကံုရွိသူမ်ား" ဆိုတဲ့ စံတစ္ခုျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဥကၠ႒ ဦးဝင္းျမဟာ နဝတစစ္အစိုးရရဲ့ အထူးအာဏာကုန္လႊဲအပ္ျခင္းခံရတဲ့ သံအမတ္ၾကီးအျဖစ္ ကုလသမဂၢ႒ာနခ်ဳပ္တည္ရွိရာ နယူးေယာက္ျမိဳ႕မွာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၀၁ ခုႏွစ္အထိ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူပါ။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ ဦးညြန္႕ေဆြဟာလည္း ျမန္မာစစ္အစိုးရရဲ့ အျမဲတမ္းကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ကုလသမဂၢ လူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီတည္ရွိရာ ဂ်ီနီဗာျမိဳ႕မွာ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၀၈ ခုႏွစ္အထိ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူပါ။ ဒီအျငိမ္းစားသံအမတ္ၾကီး ႏွစ္ဦးစလုံးဟာ ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံနဲ႕ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီအစည္းအေဝးေတြမွာ ျမန္မာစစ္အစိုးရရဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားနဲ႕ ပါတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံတကာအစိုးရမ်ားက ျပစ္တင္ေဝဘန္ၾကတာကို ခုခံကာကြယ္ခဲ့ၾကသူေတြပါ။ သူတို႕မွာ လူ႕အခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရးနဲ႕ ကာကြယ္ေရးအေတြ႕အၾကံုထက္ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္သူမ်ားဘက္က ခုခံကာကြယ္တဲ့ အေတြ႕အၾကံုက ပိုမ်ားပါတယ္။ အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေဇာ္ဝင္းဆိုရင္လည္း စစ္အစိုးရလက္ထက္ ဒီမိုကေရစီနဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရးေတာင္းဆိုသူမ်ားကို ဖမ္းဆီးညွင္းပန္းႏွိပ္စက္တဲ့ အက်ဥ္းေထာင္ၾကီးမ်ားကို ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အထိ ညႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ရာထူးနဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သူ ဗိုလ္မႉးၾကီးေဟာင္း၊ ဒုတိယရဲခ်ဳပ္ေဟာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။

(ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၁၅၊ ဧျပီလ ၂၃ ရက္၊ ၂၀၁၅၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၄)

0 comments: